Airgroup2000.com Member of International List of Scale Model Related Web Sites
Този форум е част от сайта на AirGroup 2000
Главен форум на AirGroup 2000

Форум за стендов моделизъм

Част от airgroup2000.com

Начало | Форум-основен | Форум-Модел | Криле | Океан | Океан Dreams | Оръжие |
Криле Ретросалон | Нато и България | Галерия | Военни новини | Поръчай онлайн |

HobbyCULT.com

В момента е 15 ное 2019 18:27

Всички времена са UTC+02:00




Създай нова тема  Отговори  [ 5 мнения ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано: 08 ное 2013 08:55 
Извън линия
Администратор
Потребителски аватар

Регистриран на: 29 окт 2008 17:57
Мнения: 2645
Местоположение: София
В тази секция постепенно ще публикуваме информация за събитията на 30 март 1944.

Относно информацията и достоверността и, трябва да отбележа, че информацията е на база документите с които разполагат колегите.
Тъй като документите не дават отговори на всички въпроси, на места колегите ще дават предположения, като ще се базират на техният опит и знания за подобни събития.
Някои от заключенията може би търпят критика, защото са субективни, но докато никой не предложи корекция, няма друга база.


Нагоре
МнениеПубликувано: 09 ное 2013 19:51 
Извън линия
Администратор
Потребителски аватар

Регистриран на: 29 окт 2008 17:57
Мнения: 2645
Местоположение: София
Като начало, в книгата "История на българската военна авиация" на Димитър Недялков е добре описано нападението над София на 30 март 1944г.
(книгата, както и други произведения на същият автор, се предлагат в магазините ХобиКулт и ХобиЛенд)
Прикачен файл:
PageHeader.jpg
PageHeader.jpg [ 27.79 KиБ | Видяна 1055 пъти ]


С любезното съдействие на автора, ни е предоставена извадка от книгата му в електронен формат. Големи благодарности :salut:
Следният цитат е от стр.208 до стр.214, където е описано въздушното нападение на 30 март 1944.

Извадка от: "ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКАРА ВОЕННА АВИАЦИЯ" - Димитър Недялков, стр.208-214 написа:
С тези сили и средства българската изтребителна авиация посреща тревожното утро на 30 март 1944 г. Жителите на София все още не са се съвзели от нощната бомбардировка, когато отново чуват воя на сирените. Във въздушното пространство на страната влита най-многобройната до момента формация на съюзниците, състояща се от 253 бомбардировача В-24J Liberator, 114 В-17G/F Flying Fortress и 223 изтребителя P-38G/F Lightning. Тя лети в два ешелона на интервал от 50 минути. Във височина групите с различно тактическо назначение заемат пространството между 4000 и 10 000 м.

Прикачен файл:
Pic2small.jpg
Pic2small.jpg [ 84.44 KиБ | Видяна 1020 пъти ]

Извадка от: "ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКАРА ВОЕННА АВИАЦИЯ" - Димитър Недялков, стр.208-214 написа:
При сигнала за тревога в 9,30 ч. от летищата Карлово и Асен с 28 изправни Dewoitine D.520 започват да излитат ятата на 1/6 и 4/6 изтребителен орляк. Пет минути по-късно височина започват да набират 20-те Ме-109G-2/6 от 3/6 изтребителен орляк. Падналите по време на нощното нападение на летателното поле на Враждебна 12 фугасни бомби забавят 2/6 изтребителен орляк. Деветнадесетте Ме-109G-2 от 642-ро и 652-ро ято, както и 6-те Dewoitine D.520 от 662-ро ято се вдигат във въздуха едва в 9,50 ч. Така срещу 367 ударни самолета от първия ешелон на американското авиационно обединение се насочват 73 български изтребителя, отново принудени да действат последователно, и то при общо съотношение на силите 8:1 в полза на противника.

Първи срещат врага над линията Перник – Брезник пилотите от 3/6 изтребителен орляк. Те имат необходимия превес във височина и първите Ме-109G-6 от 692-ро ято се спускат от 8000 м, за да атакуват бавно носещите се към София на километър и половина под тях B-17G Flying Fortress. Командирът им поручик Любен Кондаков още с първите си изстрели отбелязва добри попадения и една от крепостите започва да снижава с два димящи двигателя.

Изостават, губейки височина, и бомбардировачите, атакувани от подпоручик Иван Стефанов и фелдфебел Цветан Груев. Като се възползват от предимството в скорост, българските пилоти с боен завой заемат изгодна позиция за повторно нападение и освобождават достатъчен тактически простор за действията на следващите ги изтребители от 672-ро ято. Техен водач е подпоручик Михаил Григоров, който постига първи добри попадения за групата. За броени секунди от точния огън на поручиците Борис Дамев и Марин Цветков са засегнати още два B-17G Flying Fortress, които бързо се освобождават от бойния си товар преди целта и напускат формацията.

След излизането си от атака 692-ро и част от 672-ро ято веднага са пресрещнати от американските ескортиращи изтребители. В боя се включва и воденото от поручик Стоян Стоянов 682-ро ято. Противникът е десетократно повече, но никой от българските летци не напуска боя, а всеки се старае да предостави време на няколкото единични Ме-109G да завършат атаките си срещу бомбардировачите. Усилията дават резултат. Подпоручик Христо Костакев успява да приближи един B-17G Flying Fortress въпреки десетките бясно обстрелващи го бордни стрелци. Това е първият му въздушен бой, но той умело води стрелбата от дистанции 300 до 50 м.
Първите изстрели потъват в десните двигатели, а след това и в пълното с авиобомби тяло на бомбардировача. Костакев умело задържа колиматорната точка малко над бомбените люкове и наблюдава как димните следи на снарядите и трасиращите куршуми късат парчета от обшивката. Тази картина трае само миг, защото всичко потъва в огненото кълбо на приведените в действие тонове взрив. Силата им възпламенява бойните припаси и насъседния самолет и отломки от двете машини се разсипват безредно край с. Кошарево (Брезнишко). От екипажите не оцелява никой. Подпоручик Костакев пикира стръмно с повредената от попаденията и взрива машина, за да избегне атаките на вражеските изтребители, изравнява самолета близо до земята и каца „по корем“ недалеч от мястото, където догарят и свалените от него летящи крепости.

Прикачен файл:
Коментар на файла: Атаката на подпоручик Христо Костакев, след която експлодират две летящи крепости (Художник: Марий Чернев)
Pic3small.jpg
Pic3small.jpg [ 115.04 KиБ | Видяна 1020 пъти ]

Извадка от: "ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКАРА ВОЕННА АВИАЦИЯ" - Димитър Недялков, стр.208-214 написа:
Боят между изтребителите се разпада на множество огнища, заели големи пространства над Софийското поле и западно от него. Сам и увлечен в противоборство с група лайтнинги загива фелдфебел Христо Цанков. Самолетът му се разбива край с. Гълъбник (Радомирско). Прострелян е и месершмитът на поручик Борис Дамев, но той успява да го приземи до с. Хераково, близо до летище Божурище. Загубите не сломяват духа на българските пилоти и скоро един P-38G Lightning започва да гори и пада след точната стрелба на подпоручик Генчо Иванов. Силите на американските ескортиращи изтребители остават разпръснати, което дава възможност на долетелите D.520 от 1/6 изтребителен орляк, водени от командира си капитан Марин Петров, да постигнат още две победи. Поручик Богдан Йорданов и подпоручик Васил Шишков се възползват от благоприятното съотношение на силите, добрата маневреност на френските изтребители и бордовото си въоръжение, за да докладват за свалени четиримоторни бомбардировачи край с. Гълъбник и Плачковица планина.

Прикачен файл:
Pic4small.jpg
Pic4small.jpg [ 68.08 KиБ | Видяна 1020 пъти ]

Извадка от: "ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКАРА ВОЕННА АВИАЦИЯ" - Димитър Недялков, стр.208-214 написа:
Боят се разширява след включването на 2/6 изтребителен орляк. Сега всички боеспособни самолети на 6-и изтребителен авиополк са във въздуха. Командирът на орляка капитан Николай Бошнаков, заедно с пилотите от щабното крило, 642-ро и 652-ро ято (превъоръжени вече с Ме-109G-2), не пропускат образувалите се свободни зони и директно атакуват бомбардировачите. Командирът на 662-ро ято поручик Асен Ковачев трябва да прикрива действията им и скоро шестте Dewoitine D.520 са въвлечени в бой с двутелите американски изтребители. Водачът на ятото и подпоручик Владимир Александров подпалват двигателите на два от тях и ги принуждават да напуснат схватката. Скоро ги последват всички лайтнинги, насочвайки се на запад, като се опитват да избегнат преследването. Фелдфебел Атанас Матеев все пак използва енергийния запас на своя изтребител и добрата балистика на 20-мм оръдие Hispano-Suiza (Испано-Суиза), за да простреля друг лайтнинг, който също започва да дими и с пикиране се насочва към Дупница.

Изсипали бойния си товар над София, американските бомбардировачи започват да се оттеглят, преследвани от двете ята на 2/6 изтребителен орляк и от отделни пилоти на 3/6 изтребителен орляк. Капитан Бошнаков улучва един четиримоторник, след него поручик Неделчо Бончев засяга друг, западно от Перник. Двойката на подпоручик Емил Стоицев с воден подпоручик Асен Гигов успешно атакува трети, който също пламва и напуска формацията. Подобни успехи, но поединично, постигат подпоручиците Виктор Атанасов и Христо Петров. Постепенно боят затихва. Горивото привършва и българските изтребители се завръщат в базите си, за да се подготвят за следващия боен полет.

Прикачен файл:
Pic5small.jpg
Pic5small.jpg [ 65.11 KиБ | Видяна 1020 пъти ]

Прикачен файл:
Pic6small.jpg
Pic6small.jpg [ 84.47 KиБ | Видяна 1020 пъти ]

Прикачен файл:
Pic7small.jpg
Pic7small.jpg [ 129.01 KиБ | Видяна 1020 пъти ]

Извадка от: "ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКАРА ВОЕННА АВИАЦИЯ" - Димитър Недялков, стр.208-214 написа:
Противоречивите заповеди и грешките в управлението обаче сриват успешния прехват на втората вълна американски бомбардировачи. Изтребителните орляци са вдигнати едва когато 65 В-24 Liberator засипват Модерно предградие (квартал на София) с бомби и безпрепятствено се отдалечават. Все пак действията им не остават безнаказани. След приближаването на втория ешелон над Берковица началникът на Изтребителната школа в Долна Митрополия по своя инициатива подава команда и с четири учебни изтребителя „Авиа“ Av-135 излитат за прехват. Те не само настигат неприятеля край София, но успяват да изпълнят и няколко атаки. Независимо че въоръжението им е почти символично (с по две 7,92-мм картечници), преследват противника до Радомир, а точните изстрели на водача и на подпоручик Димитър Сотиров подпалват един либърейтър. Като заключителен акорд на този знаменателен бой пилотите на учебните машини са принудени да се приземят на Божурище поради изчерпване на горивото.

Прикачен файл:
Pic8_small.jpg
Pic8_small.jpg [ 130.13 KиБ | Видяна 1020 пъти ]

Извадка от: "ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКАРА ВОЕННА АВИАЦИЯ" - Димитър Недялков, стр.208-214 написа:
Българските летци за пореден път сами бранят родното небе. Германските дежурни сили от изтребителната авиация на летище Ниш не излитат поради влажното време и разкаляното летателно поле. За отразяване на непосредствената заплаха във въздуха е вдигнато най-голямото към момента количество изтребители от състава на Въздушните на Негово Величество войски – 77. При загубата на един изтребител българските пилоти докладват за унищожаването на четири B-17 Flying Fortress и три P-38 Lightning. Попадения са регистрирани в още 10 четиримоторни бомбардировача и 3 изтребителя. На територията на страната е потвърдено падането на три B-17G Flying Fortress и един P-38G Lightning, но тези загуби не са в състояние да предотвратят бомбардировката на София *. Огромното числено превъзходство на противника си казва думата.

* Станев, С. Ръкопис



На тази карта са посочени основните движения по време на бомбардировката.
Прикачен файл:
Коментар на файла: Снимката е от книгата на Йордан Миланов "Авиацията и въздухоплаването през войните 1912-1945"
a1.png
a1.png [ 921.71 KиБ | Видяна 1055 пъти ]


Нагоре
МнениеПубликувано: 11 ное 2013 18:54 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 24 авг 2008 23:10
Мнения: 1047
Книгата на Д. Недялков вероятно дава най-подробното описание на събитията от 30-ти март 1944 в нашата военно-историческа литература до момента. По-старите издания (на Йордан Миланов, Руменин, спомените на ветераните) също допълват картината с някои детайли и цифри.
По-долу пускам 2 копия от американски източници:
1. Първото е обобщение на бомбардировката от 30 март с изброени групите (авиополкове) и крилата (авиодивизии), участващи в нея.
2. Второто е част от оригиналния доклад на 15-та възд. армия за мисията на 30 март 1944, който вече пуснах в друга тема.
Изображение
Изображение
Както се вижда някои от цифрите се различават. Според мен броят на изтребителите в книгата на Недялков (223) е сбъркан или е печатна грешка. Повечето от източниците не отчитат факта, че един бомбардировач В-24 от 450-та бомб. група е изгубен в Адриатически море, търпейки авария още след излитането си от базата в Италия.
И така може да се обобщи следното:
На 30 март 1944 114 В-17 от 5-то бомб. крило и 252 В-24 от 47-мо и 304-то бомб. крила нанасят удари по цели в София, ескортирани от 96 Р-38 от 1-ва, 14-та и 82-ра изтр. групи и 24 Р-47 от 325-та изтр. група.
Общо 366 бомбардировача и 120 изтребителя, респ. общо 486 самолета от 15-та възд. армия на САЩ.
Българските сили, участващи в отбраната на страната са както следва:
6-ти изтр. полк:
1/6 изтр. орляк (Карлово): 28 D.520
2/6 изтр. орляк (Враждебна): 19 Bf 109G-2/6 и 6 D.520
3/6 изтр. орляк (Божурище): 20 Bf 109G-2/6
Общо: 73 изтребителя
Изтребителна школа в Долна Митрополия:
4 Avia 135B, разпределени в 2 двойки, начело с началника на школата кап. Кръстю Атанасов
Общо български самолети: 77
Трите български орляка от 6-ти изтребителен полк, са разпределени в следните ята:
1/6 изтр. орляк - 612, 622, 632 и щабна четворка
2/6 изтр. орляк - 642, 652, 662 и щабна четворка
3/6 изтр. орляк - 672, 682, 692 и щабна четворка
Потвърдените американски загуби на 30 март от всички бойни театри са както следва:
Изображение
Маркираните с жълто са тия от бомбардировката на София. Самолетът от тип В-24 със с/н 42-52519 е споменатият по-горе, който се приводнява принудително и не достига до целта.
Подробностите за въздушните боеве между американските и българските изтребители варират много, според данните в дневниците на участващите ескадрили и групи. И двете страни обявяват чувствително повече победи от реалните, което е характерно за всички срещи във въздуха до момента ( а и след това). Подобни статистики са познати от всички фронтове и периоди на войната. Единствено детайлното сравняване на дневниците и рапортите на всички участници в дадено събитие може да даде що-годе верен отговор на подобен въпрос. Във всеки случай победите, обявени от американските изтребителни групи над български изтребители на 30-ти март са както следва:
Цитат:
30/03/44 82nd FG Claims: 4 Me109 + 1 FW 190
30/03/44 14th FG Claims: 1 Me109
30/03/44 1st FG Claims: 6 D520

Обявените вкл. вероятни български победи са както следва (данните са взети от книгата на Йордан Миланов "Авиацията и Въздухоплаването на България през войните 1912-1945):
Свалени:
-3 бомбардировача В-17
-1 бомбардировач В-24
-3 изтребителя Р-38 „Лайтнинг"
Повредени:
-8 бомбардировача
-3 изтребителя
Според българските данни (взети от книгата на Румен Руменин "Летящи крепости над България"), на 30-ти март загиват трима български пилоти:
-поручик Иван Василев Бояджиев от 1/6 орляк
-фелдфебел Христо Коев Цанков от 3/6 орляк
-фелдфебел Йордан Николов Кубадинов от 1/6 орляк
Не може да се уточни броят на повредените и разрушени български самолети, чиито пилоти се спасяват. За два от тях може да се говори със сигурност - това са машините на пор. Христо Костакев и пор. Борис Дамев. Иван Димитров и Божидар Кузмов от 1/6 орляк скачат с парашути, което означава, че и техните машини са били унищожени.

_________________
De gustibus et coloribus non est disputandum!
Изображение


Последна промяна от CANSO на 29 ное 2013 16:55, променено общо 1 път.

Нагоре
МнениеПубликувано: 21 ное 2013 14:31 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 15 яну 2010 17:24
Мнения: 3569
Местоположение: Варна
Един бърз въпрос. Относно P-47. Има ли някъде извадка кои машини са участвали. Скритата ми мисъл е дали тази е подходяща да влезе в боя:

Прикачен файл:
BC48001.JPG
BC48001.JPG [ 27.15 KиБ | Видяна 966 пъти ]


White 81 319th FS325th FG Lt Don Kearns `Dallas Blonde' red nose blackyellow check tail

_________________
С уважение: Веселин Пенев


Нагоре
МнениеПубликувано: 26 ное 2013 12:00 
Извън линия
Администратор
Потребителски аватар

Регистриран на: 29 окт 2008 17:57
Мнения: 2645
Местоположение: София
Ще се опитам от наличната до момента информация и каквото успях да схвана, да обобщя данните за победи на българските пилоти през този ден:

Avia B-135 подпалва B-24
Един B-24 подпален от нашите самолети Avia B-135.
За В-24ката няма информация коя точно е била атакувана и каква модификация е.
Окраска подобна на тази
Прикачен файл:
B-24H_profile.png
B-24H_profile.png [ 126.86 KиБ | Видяна 905 пъти ]


Нашите са били с 4 самолета Avia B-135 с номера 11, 5, 8 и 3.
Пилота уцелил В-24ката е Димитър Сотиров или Кръстьо Атанасов. (информацията е противоречива)
Самолета на Кръстьо Атанасов е с номер 3.
Окраска подобна на тази (източник)
Прикачен файл:
av135_bulg_c1[1].jpg
av135_bulg_c1[1].jpg [ 25.23 KиБ | Видяна 848 пъти ]


Bf109G сваля два B-17G
Двата свалени B-17 са от модификация G с номера 42-31683 и 42-31851 и са от втора бомбардировъчна група.
Окраска подобна на тази
Изображение


Свалени от Христо Костакев с Bf109G

Bf109G сваля B-17F
B-17F от блок 105-ВО с номер 42-30465 от 301 бомбардировъчна група, 419-та изтребителна ескадрила.
Nose art (картинка на носа) - Vagabond (май е било само име, няма данни за картинка)
Окраска подобна на тази, само че в кръга цифрата е 4
Изображение

Най-голямото объркване със знаците в 15 армия е, че при В-17 цифрите в кръгчетата показват номерата на ескадрилите, а при В-24 - на групите. На всичкото отгоре едни номера са римски, други арабски, едни започват от нула, други от едно, трети са дублирани и със знак, както е при 2-ра бомб. група и т.н. Става голям хаос с прибавянето на нови групи в началото на 1944 и затова през април генерално са решили да махнат букви и цифри, които и бездруго не се виждат добре отдалеч и ги заменят с цветове.


Ваденки за B-17-ки се предлагат от Warbird decals 1:48 B-17 ID Sq. & ID Lettering (Grey) (или тук)
или тези Warbird decals 1:48 B-17 ID Sq. & ID Lettering
но са скъпи и май само знака "Y" и "Y" вписан в окръжност могат да се използват. Липсват белият кръг, както и цифрите в него, жълтите цифри за номера, във вторият комплект ваденки е даден черен знак "Y", но и черен квадрат като основа :? Изглежда ваденките са за други версии на B-17 и не са много подходящи за тези които са летели над София.

свален от Неделчо Бончев с Bf109G

D.520 сваля P-38G
Сваленият P-38G-10-LO е с номер 42-13452 от 14-та изтребителна група, 37-ма ескадрила
номер: 72
с червени ивици през опашките, евентуално коковете на витлата и носа
Окраска подобна на тази (но с червени ивици и номер 72)
Прикачен файл:
P-38G_profile.png
P-38G_profile.png [ 158.48 KиБ | Видяна 905 пъти ]


свален от Богдан Илиев с D.520 от 1/6 орляк
вероятно червени цифри на номера ( без бял кант :?: )
белият квадрат с "Х" има черен кант
без бели краища на крилата отгоре ( с жълти краища на крилата отдолу :?: )
Окраска подобна на тази
Прикачен файл:
D520DNVScolorprofile2[1].jpg
D520DNVScolorprofile2[1].jpg [ 33.24 KиБ | Видяна 896 пъти ]

с български маркировки
Прикачен файл:
D.520 bulgarian 14.jpg
D.520 bulgarian 14.jpg [ 74.2 KиБ | Видяна 896 пъти ]



Придружаващ изтребител P-47D Razorback
Окраска подобна на тази
Прикачен файл:
P-47D Razorback_profile.png
P-47D Razorback_profile.png [ 155.17 KиБ | Видяна 905 пъти ]

Ваденки се предлагат точно за тази версия в мащаб 1:48 от CuttingEdge CED48127, Barracuda decals BC48001 и Superscale 48-040


При появата на нова информация ще допълвам


Нагоре
Покажи мненията от преди:  Сортирай по  
Създай нова тема  Отговори  [ 5 мнения ] 

Всички времена са UTC+02:00


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост


Вие не можете да публикувате теми в този форум
Вие не можете да отговаряте на теми в този форум
Вие не можете да променяте собствените си мнения в този форум
Вие не можете да триете мнения в този форум
Вие не можете да прикачвате файлове в този форум

Търси за:
Отиди на:  
Copyright ©2006-2014 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved.



eXTReMe Tracker