Becko84 написа:
Сега се замислих ако взема един памучен тампон напоен леекинко с ацетон и се опитам съвсеем леко да изтрия част от лъщящия лак дали ще стане нещо?
Веско, откакто ядох пердах от баща си

, след като се бях опитал да изчистя политурата на семейната библиотечка "леекинко" с лакочистител (защото преди това я бях омазал с темперна боя

), вече стоя далеч от субстанции, съдържащи ацетон!
Тъй като лакът ти е съвсем пресен, ацетонът веднага ще го размекне, колкото и да си бърз. Предполагам и декалите отдолу ще заминат.
Всъщност адашът Иво и valcad по-горе казаха всичко с големи подробности.
Бих добавил само, че оттук нататък, ако лакът ти е бил емайл, аз лично бих опитал да "добавям слоеве" от акрилни/водоразтворими лакове. Така опастността новият слой да разяде по-долния, отпада. Или поне изчакай още малко да стане поне една седмица от последното лакиране.
Защо не опиташ на някаква пластмаса, която ще лакираш със същия лак, като самолета. Пробвай първо със спирт дали ще се матира. После може с малко разредител за алкидни бои/фирмен разредител за емайл. По-силни разредители (ацетон, нитроцелулозен разредител и т.н.) не бих посмял да пипам.
Предполагам обаче, че и по друг начин може да се постигне достатъчна матовост. Все пак няма нужда самолетът да заприлича на добре използвана училищна дъска

.
Прилагам долу снимки от един експеримент, който проведох днес, след като ти видях постинга. С помощта на сина ми и едно негово другарче (които с мъка накарах да ми помагат, респ. моделират, но пък после се убедиха, че е голяма веселба), решихме да състарим част от модел, като някои от техниките могат да бъдат използвани и в твоя случай.
За опитен обект бе изпозвано едно добре лакирано, лъщящо крило. Лакът е нанесен точно преди година, при това доста дебело:

Използвани бяха следните 4 уреда, респ. материала (отгоре надолу): шкурка за нокти - 4 едрини, водна шкурка 2000 на клечка, шкурка за нокти - 3 едрини + спирт (който не е на снимката) - не зная какъв градус, някакъв мой микс между 70 и 50%.
Половината от крилото беше старателно търкано, с много малък натиск, без претриване (е на места младежите не издържаха да не натиснат малко повече). След това изшкурканите повърхности бяха забърсвани усилено с парцал, натопен в
спирт.
Добавени бяха "нови метални панели", "издрасквания", поправки на боя (умишлено с различен цвят), "смяна на елерон" с такъв от "друг самолет" и прочие.
Получи се това:

"Металните панели" са алуминиево фолио, изшкурено с "пилата" за нокти и "изчукано" тук-таме с върха на клечка за зъби. По-добра имитация за метал от тази не зная. Става и за твоите пръстени на двигателите.
Тук таме има "издрасквания" на боята - младежите се равихриха по тяхно усмотрение. Само им казах да са по ръбовете на панелите и по ръба на крилото (атакуващия). Правени са с клечка за зъби и металайзър - емайл на ММ. Голямата драскотина горе, ляво е истинско одиране и бе замазано наполовина с боя, наполовина с металайзър.
"Поправките на боята" са жълта акрилна боя, нанесена с върха на четка и размазана с тампон или пръсти. Най-вече с пръсти (на 2 чифта ръце!).
"Новият елерон" бе напръскан с боя от кутия (това на теб не ти трябва, ама аз трябваше постоянно да поддържам нивото на интереса с нови техники

).
Така омазаното крило бе изшкуркано за последно с
чиста пила за нокти, с най-ситната шкурка, преди тази за полиране. Всичко отново бе изтрито с тампон, напоен със спирт. Дотук матов лак няма. Снимката горе показва действителната големина на крилото.
Най-накрая бяха нанесени с четка (не й знам номера - голяма) 2 слоя, силно разреден, водоразтворим, прозрачен, матов лак, тип "домашно забъркан, двойно прецеден"

. Лакът бе сушен "ал фреско" (на открито в двора) между двете нанасяния, сиреч при по-висока от стайна температура.

След този момент интересът към работата рязко спадна под нулата и бях оставен сам да си пиша постинга.
Това е.
Колега, много практичен, интересен и идеен метод. Ще го пробвам на някой модел, но има ли сведения за такива машини - снабдени с различни части на самолета, тоест, с различен цвят на камуфлажа, колкото до прибори на таблото и прочие съм на ясно.