Здравейте,
представям ви проекта, който започнах - хипотетична експортна конверсия на британска фрегата тип 14, мащаб 1:96. Моделът е плаващ и радиоуправляем.
Историческа справка:
--------------------

Тип 14 са специализирани противолодъчни фрегати, строени през втората половина на 50-те години на миналия век. Появяването им се дължи на изключително високата цена и сложност на универсалните фрегати тип 12. Британското адмиралтейство поискало да кораб със същите противолодъчни възможности като тип 12, но на половин цена и с бърза постройка. Резултатът бил тип 14 - строго специализиран противолодъчен кораб който, обаче, не може да се използва за нищо друго. Построени били 8 бройки за Кралския флот и 3 за Индия. Въпреки, че не били много популярни във флота, тип 14 се оказали изключително мореходни и удачни за използване в условията на Северно море. На всички учения и съревнования фрегатите тип 14 се оказвали неизменните победители в противолодъчната дисциплина, далече задминавайки дори и по-модерни от тях кораби. Причината била точно в тяхната специализираност - екипажите се тренирали само и единствено за противолодъчна борба, докато на останалите кораби тази дисциплина често се претупвала поради други задачи.
Бойни загуби - Индийският INS Khukri е потопен от пакистанска подводница през 1971.
Систършипът му Kirpan успява да избегне още 2 последователни торпедни атаки, благодарение на прекрасните си маневрени и скоростни качества, и да контраатакува, но не успява да помогне навреме на потъващия кораб, при което загиват 194 души.
Обосновка на модификациите:
---------------------------
Торникрофт (от 1966г.Воспър-Торникрофт) са фирма,която освен със строежа на кораби за Кралския флот се слави с популярност и сред чуждестранните клиенти. Стандартният тип 14 е критикуван за слабото си въоръжение и липсата на каквато и да е универсалност. Въпреки това, относително ниската цена, прекрасните мореходни качества и модернизационния потенциал, позволяват да се създаде кораб (с моя помощ, от името на Торникрофт), който да бъде привлекателен за потребителите с не толкова дълбок джоб.
Таргет-групата са другите страни от общността (Австралия, Нова Зеландия), малките европейски държави (Белгия, Дания, Норвегия) и множество страни от третия свят.
Целта на модернизацията е, при запазване/подобряване на противолодъчните възможности, да се добави способност патрулни/ескортни дейности, осигуряване на адекватно ПВО в близка зона, поне ограничени възможности за борба с надводни цели, както и възможност за пикетна служба (ранно радарно предупреждение). Основна задача е премахването на критичния недостатък - липса на артилерия, а също така осигуряване на адекватен радар за въздушно предупреждение, като цената на проекта трябва да се задържи в приемливи граници. Използваното оборудване трябва да може да изпълнява поставените му задачи, но да е достъпно за относително широк кръг потребители, както по ценови, така и по политически фактор (без секретни разработки).
Описание на промените:
----------------------

1. Основна промяна е премахването на 2-та бомбомета "Limbo", което освобождава 70 тона водоизместване. Модифицира се надстройката на юта, като там се монтира сдвоено универсално 76-мм автоматично оръдие Мк.33, закрит вариант с тегло 15 тона. Монтажът на оръдието над нивото на палубата е обусловен от необходимостта то да може да се използва в условията на силно вълнение, чести във високите географски ширини. По желание на клиента оръдието може да е без купол от фибростъкло, да се монтира едностволната версия Мк.34 или пълната гама 40мм автомати на Бофорс, които не изискват подпалубно пространство за монтаж.
2. Системата за управление на огъня на оръдието е MRS3 на стандартна платформа (същата като на фрегата тип 12) с тегло 3600 кг. Теглото на подпалубната апаратура е 5000 кг. Тъй като MRS3 е на практика копие на американската СУО Mk.56 GFCS, няма нужда от допълнителни дейности по синхронизиране на интерфейса между СУО и оръдието.
Като по-проста и лека алтернатива е възможно да се използва оптична система за насочване Мк.29 в състава на СУО Мк.63 (разпознава се по радарната антена, която не е изнесена на поста за управление, а е монтирана директно върху оръдието)
3. Изменен е напълно съставът на противолодъчното въоръжение. На полубака е монтиран 375мм противолодъчен бомбомет "Bofors" М/50 (7.5 тона, около 10 тона подпалубни механизми). Сонарите тип 170 и 174 са изнесени назад,
за да се освободи място за магазина на бомбомета. Разработени са нови балистични таблици и е доработена сонарната система за насочване да може работи в комплект с този модел бомбомет. (Както в реалността по-късно това е направено за бразилските фрегати "Niteroi")
Възможно е алтернативно вместо "Bofors" М/50 да се използва бомбомет Creusot-Loire Mle.54 (Френска 6-цевна модификация на "Bofors" М/50, сумарно тегло 16 тона) в проекта, предложен на Белгия.
Прeдлага се и бюджетен вариант с палубен монтаж на бомбомет "Hedgehog" Мк.15 и сонар тип 145.
4. При оригиналният тип 14 на някои от корабите са монтирани двуцевни 533мм торпедни апарати за стрелба със самонасочващи се торпеда Мк.20Е "Bidder". Тъй като разработката им е неуспешна и е прекратена, тези торпедни апарати са демонтирани по-късно. При тип 14Е те са заменени от тритръбни 324мм торпедни апарати Мк.32 SVTT за стрелба с торпеда Мк.44 mod 1. Противоосколочните екрани (бласт-шилдовете) на бомбометите "Limbo" са подравнени симетрично и се използват за прикриване на торпедния боекомплект.
При Белгийската версия е възможно използването на тритръбни 550мм торпедни апарати AT47 за стрелба с торпеда L3 и К2.
Предложен е и вариант със запазването на оригиналните торпедни апарати за стрелба с остарелите вече торпеда Мк.35 или по-новите Мк.37 (с използване на адаптор), но не е посрещнат с интерес от потенциалните клиенти.
За по-бедните(или неблагонадеждни) клиенти е предвиден вариант без използването на торпедни апарати или монтирането на 4 "K-GUN" бомбомета на тяхно място.
5 и 6. Направени са съществени изменения и при радиооборудването. Системата за РЕБ UA-3 Porker и пеленгатора FH4DF/HF Birdcage са изместени върху гротмачтата. Върху фок-мачтата се запазва (изместен напред) единият от радарите тип 974, като се освобождава място за по-голям радар за ранно въздушно предупреждение. Стандартно това е Plessey AWS-1 с ширина около 5 метра, но в австралийската версия е предвиден вече използваният и харесван в R.A.N. Signaal LW-02. Въпреки размерите си, огромната 8 метрова антена може да бъде интегрирана успешно на кораб с това водоизместване.
Австралийците са стигали и по-далече в това отношение:
http://www.navy.gov.au/sites/default/files/HMAS%20Yarra%20III%20-%20Sea%20trials.jpg"Евтината" aлтернатива е използването на радар Signaal DA-02.
7. На мястото на 40мм автомати Mark IX са монтирани 40мм автомати Bofors SAK40 L/70-350 (стабилизирани, електохидравлично управление, възможност за централизирано управление на огъня) или SAK40 L/70-315 (нестабилизирани със стандартно механично управление). Автоматите могат да са както със, така и без купола от фибростъкло.
Възможно е да се запазят оригиналните Mark IX или изобщо да се заменят с 20мм Oerlikon.
Модел:
--------------------
За база използвам комплекта HMS Hardy на Deans Marines.



Името е планирано "HYDRA" - анаграма на "HARDY", ще използвам съществуващите приложени ецнати букви.
Поръчал съм си един сет с обозначения и надписи по корпуса, в който има и имена, така че името може и да се промени впоследствие.

За модификациите ще използвам следните елементи:
- Оръдие Мк.33 с купол от фибростъкло, 3D-принтирано от Shapeways - не е поръчано още

- СУО MRS3, 3D-принтирана от Shapeways - не е поръчана още

- Ецвана платформа за обслужване на СУО от scalewarship.com - пътува

- торп.апарати Мк.32 SVTT, 3D-принтирани от Shapeways - не са поръчани още

- бомбомет Bofors M/50, ръчна изработка или ще опитам да направя 3D модел за разпечатване.
- Радар AWS-1, ръчна изработка или ще опитам да направя 3D модел за разпечатване. Все още не съм решил със сигурност, мога да поръчам и 3D печатан LW-02, който вече е изтестван динамично с микродвигателчето за въртене на радара. (поръчано, пътува)

- Закрити автомати SAK40 L/70 от battlecrafts.co.uk (поръчани, пътуват)

Прогрес:
----------
Подготвителни работи.

Изчаквам да пристигне пратката с електрониката и механиката (бронзов петлопатен винт, дейдвудна тръба, двигател, акумулатор, електронен регулатор на оборотите и пр.
Първата ми задача ще бъде да закача и да подкарам всичко това.
Ще публикувам снимки с прогреса, ако някой се интересува.
Поздрави!