Airgroup2000.com Member of International List of Scale Model Related Web Sites
Този форум е част от сайта на AirGroup 2000
Главен форум на AirGroup 2000

Форум за стендов моделизъм

Част от airgroup2000.com

Начало | Форум-основен | Форум-Модел | Криле | Океан | Океан Dreams | Оръжие |
Криле Ретросалон | Нато и България | Галерия | Военни новини | Поръчай онлайн |

HobbyCULT.com

В момента е 24 апр 2017 00:40

Всички времена са UTC+03:00




Създай нова тема  Отговори  [ 7 мнения ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано: 31 яну 2015 17:47 
Извън линия

Регистриран на: 28 дек 2008 14:11
Мнения: 77
Здравейте колеги. Във връзка с камуфлажа на модел, който изработвам, ме интересува Щуките D-5 вариант, получени през 1944г. нови ли са били, употребявани или смесено. Също ме интересува цветните пояси на тялото като част от ЕБО-то какъв цвят е в периода до 09.44г., ако въобще в този период /от януари до септември 1944г/ Щуките не
участвайки във военни действия са имали ЕБО? Интересува ме и оцветяването на краищата на крилата?
Благодаря!


Нагоре
МнениеПубликувано: 01 фев 2015 02:17 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 24 авг 2008 23:10
Мнения: 1030
marijan написа:
Здравейте колеги. Във връзка с камуфлажа на модел, който изработвам, ме интересува Щуките D-5 вариант, получени през 1944г. нови ли са били, употребявани или смесено. Също ме интересува цветните пояси на тялото като част от ЕБО-то какъв цвят е в периода до 09.44г., ако въобще в този период /от януари до септември 1944г/ Щуките не
участвайки във военни действия са имали ЕБО? Интересува ме и оцветяването на краищата на крилата?
Благодаря!

Марияне, преди 15-16 години си задавах същия въпрос, решил да направя модел на българска щука в 1:32 (оня на Ревел, с външната разшивка и нитовете като на танк). За съжаление тогава интернетът беше в детските си години, плащах го на минута използвано време, нямаше снимки, нямаше много книги. Тогава бях решил за себе си, че българските Щуки трябва да са с жълти пояси, с жълти краища на полукрилата, също като немските де - нали сме били съюзници. Появилите се по-късно копия на документа за смяна на ЕБО през есента на 1944 год. (България вече е противник на Германия) и грешното тълкуване на пасажа, че всички жълти ЕБО трябва да се заличат, доведе до масовото възпроизвеждане на български самолети с несъществуващи жълти ЕБО на мястото на следдеветосептемврийските бели (напр. Щуки и Девоатини с дебели жълти ивици през телата). В действителност не всички самолети, които получават бели ЕБО, са имали жълти такива.
Може би си чел тази интересна статия, от която е и долният профил:
Изображение
Кора-декалс също затвърди увереността ни, че Щуките са били баш такива :D :
Изображение
По-долу пускам една автентична снимка на български Щуки от късното лято на 1944 (от книгата на Димитър Недялков за Българската авиация, която препоръчвах по-рано):
Изображение
както и 2 линка към автентични снимки на Щука (вариант R) на Пловдивското летище - снимката е от панихида за Цар Борис III, очевАдно преди 9-ти септември 1944.
ЛИНК 1
ЛИНК 2
И трите показват съвсем друга картина (според мен тя е именно вярната!). Разбира се изборът за знаците и ЕБО си остава само твой ;) .
По мои данни всички български Щуки (и от двата типа) са от втора ръка. Имам копие на документ за първите 12, в който изрично се споменава, че въпросните самолети не стават нито за износ, нито за "вътрешна употреба" (Луфтвафе) и трябва да преминат генерален ремонт + допълнителни "опростявания".
Видях, че си пуснал същия въпрос и в "големия форум". За нещастие отливът на много, пищещи по-рано там е факт, а и темата, в която си писал, не е бутана от 10 години! Дано се появи допълнителна информация, но не от вида:"...мисля, че трябва да е така, защото няма как да е иначе...".

_________________
De gustibus et coloribus non est disputandum!
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 01 фев 2015 23:13 
Извън линия

Регистриран на: 28 дек 2008 14:11
Мнения: 77
CANSO, благодаря за информацията, статията я бях чел преди време, а линковете са полезни. Тъй като датирането на снимките от онези години е невинаги надежно, а спомените на участниците - противоречиви, то документите трябва да внасят търсената яснота. Снимката с подредените в полето Щуки без ЕБО дали не са на скоро получени самолети, защото все още са с обтегателите на основните колесници и да им предстои нанасяне на ЕБО -то преди да започнат реална експлоатация при нас? Макар, че са нанесени бордни номера и опознавателни знаци. Имам предположение, но неосновано на документи, че ЕБО е нанасяно на самолети участващи в реални бойни действия. А Щуките започват такива на 09.09.44г. А в книгата на Димитър Недялков не намерих отговор на зададените от мен въпроси. Ако пък идват употребявани и непребоядисани от германците, то те ще да са били с жълто ЕБО, но по снимки на такива самолети не виждам следи от опознавателните знаци на Луфтвафе.


Нагоре
МнениеПубликувано: 02 фев 2015 20:41 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 24 авг 2008 23:10
Мнения: 1030
marijan написа:
Снимката с подредените в полето Щуки без ЕБО дали не са на скоро получени самолети, защото все още са с обтегателите на основните колесници и да им предстои нанасяне на ЕБО -то преди да започнат реална експлоатация при нас?

Не не са. По-скоро са доста унифицирани, след всякакви възможни пребоядисвания, нанасяне на знаци и т.н. "Щуките" се водят в учебно-бойно подразделение и си прав, че такива не получават ЕБО като на бойни самолети (преди смяната на съюзниците и враговете ;) през септември 1944). "Лястовиците" напр. са същите, макар да атакуват бомбардировачи.
ОбтеКателите на колесниците (мисля тях имаш предвид) не са меродавни само за периода на получаване на самолетите. Свалянето им започва най-вече през късната есен на 1944, когато се налага "Щуките" да кацат по разкаляни или временни летища. Щом четеш Недялков, сигурно си видял в книгата му една много хубава снимка на български (Щуки, Девуатини) и съветски самолети, събрани на едно място. Добре се вижда, че нашите самолети са с новите (бели) ЕБО и Щуките са все още с "галоши". С други думи свалянето им не е станало преди този момент.
Ще я пусна по-късно, ако я нямаш.
Дали немските самолети, втора ръка, са пристигнали с или без обозначения, жълти ЕБО и т.н. е трудно да се твърди. Зависи през какъв ремонтен завод са минали за генералния ремонт. Това са били субконтрактори (подизпълнители) на Луфтвафе и разликите в крайното изпълнение и предаване на получателя варира много. На теория самолетите е трябвало да бъдат пребоядисвани според разпоредбите за момента, а не да се запазват примерно старите им камуфлажи, жълти носове и т.н.
Имам снимки на българските "Арадо" 196 в момента на предаването им във Варна. Всичките самолети са с немски знаци, но вероятно със специално нанесени "Щамкенцайхен" (заводските четирибуквени кодове), които се отличават от оригиналните на заводите "Арадо". За "Щуките" нямам такива данни или снимки.
Иван Бориславов пусна в една от многото си книги за авиацията на България снимка на щука, вариант R, с български школник (или офицер) пред нея. Самолетът има оцветени краища на крилата (отдолу). Никакви български означения не се виждат (поне на лошото копие, с което разполагам) и дали това е немски или български самолет (както той твърди), новополучен и още не пребоядисан и т.н., не мога да твърдя със сигурност. Ако той се обади в другия форум, поискай му да пусне оригиналната снимка, с която разполага (което той стори преди, но снимките вече ги няма).
Във всеки случай при отсъствие на материал, който да затвърди някакво мое желание (като онова,преди 15 години ;) ), предпочитам да заложа на по-сигурния снимков такъв.
Апропо, на снимката със строените Щуки в редица , на първите два самолета обтекателите на колесниците са бели (или много светли). Дали това е боя или евентуално заметнат чохъл, който е бил върху гумите (или пък е нещо съвсем друго :scratch: ), не мога да разбера, но е интересен детайл. Също и различните кокове на витлата, които не са непременно "тирбушони", внасят разнообразие при избора на прототип за моделиране.

_________________
De gustibus et coloribus non est disputandum!
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 02 фев 2015 23:34 
Извън линия

Регистриран на: 28 дек 2008 14:11
Мнения: 77
Отново благодаря за полезните данни. Ще си помисля каква интерпретация да си сътворя. Като завърша модела ще му направя едно ревю, защото за мое учудване, както тук, така и в останалите моделистки форуми почти няма български Щуки.


Нагоре
МнениеПубликувано: 03 фев 2015 03:03 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 24 авг 2008 23:10
Мнения: 1030
Поразгледах малко снимки, които съм натрупвал и ето още 2, във връзка с обтекателитена колесниците и дали са били използвани и по-късно, след получаването на самолетите (откъде са снимките, си личи):
Изображение
Изображение
На първата снимка между другото, добре личи пресният бял цвят на пояса, сравнен с по-стария на опознавателния знак и на номера.
Ето и снимката от книгата на Иван (Бориславов), която вече споменах:
Изображение
Тази снимка не бях я виждал като дигитално копие и сега, след като я копирах, дори и с лошо качество, все повече си мисля, че става дума за бели (т.е. новонанесени) ЕБО.
marijan написа:
Като завърша модела ще му направя едно ревю, защото за мое учудване, както тук, така и в останалите моделистки форуми почти няма български Щуки.

Ти най-добре си знаеш, но няма ли да е по-добре да го показваш в процеса на изработка (WIP)? Току-виж и някой друг се запалил за такъв модел. Какъв ти е мащабът?
Инак не само Щуки, но и много други Български самолети няма да намериш по форумите. За жалост дори сега, с неимоверно повече информация, отколкото преди 10-15 години, със снимки, излезли от лични колекции и държавни архиви, пак е трудно да се отговори дори на някои уж "лесни въпроси" (като твоя ;) ).
Успех с модела! :thumleft:

_________________
De gustibus et coloribus non est disputandum!
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 05 фев 2015 22:37 
Извън линия

Регистриран на: 28 дек 2008 14:11
Мнения: 77
В процес на изработване се увличам и не се сещам да снимам етапите на работа, а и май вече почти никой не участва във форума... Мащаб - 1/32. Тези дни завърших един наш Me-109 G-6, също в 1/32 и му пуснах кратко ревю тук в ''Авиомоделизъм''.


Нагоре
Покажи мненията от преди:  Сортирай по  
Създай нова тема  Отговори  [ 7 мнения ] 

Всички времена са UTC+03:00


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост


Вие не можете да публикувате теми в този форум
Вие не можете да отговаряте на теми в този форум
Вие не можете да променяте собствените си мнения в този форум
Вие не можете да триете мнения в този форум
Вие не можете да прикачвате файлове в този форум

Търси за:
Отиди на:  
Copyright ©2006-2014 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved.



eXTReMe Tracker