Airgroup2000.com Member of International List of Scale Model Related Web Sites
Този форум е част от сайта на AirGroup 2000
Главен форум на AirGroup 2000

Форум за стендов моделизъм

Част от airgroup2000.com

Начало | Форум-основен | Форум-Модел | Криле | Океан | Океан Dreams | Оръжие |
Криле Ретросалон | Нато и България | Галерия | Военни новини | Поръчай онлайн |

HobbyCULT.com

В момента е 20 сеп 2018 12:09

Всички времена са UTC+03:00




Създай нова тема  Отговори  [ 12 мнения ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано: 23 мар 2018 08:58 
Извън линия

Регистриран на: 27 юли 2011 11:31
Мнения: 279
Понеже си нямаме конкретна такава тема, а 3D принтирането
навлиза все повече в моделизмите, включително и стендовия,
мисля си, че тук може да събираме всичко по въпроса като помощ.

Вече има и наши колеги които или ползват детайли изработени
по този начин, или самите те имат достъп до конкретните
принтери, на които си изработват свой проекти.
Надявам се и те да споделят тук своя безценен опит.

Като за начало, ми прави впечатление, че в областта не всеки
от нас е запознат с спецификата на 3D-принтирането - инструменти, машини и консумативи.

Ето едно кратко клипче като начална конкретна помощ - за петте основни проблема (според автора) при 3D принтирането:
https://youtu.be/sh-PdgH7T_Y

И така колеги, надявам се да развием и допълним постепенно
тази важна за моделизма тема със своя опит. Оповестяването на нашите проби и грешките също биха биха били в помощ на всички останали.

Хубаво е да не "цапаме" с нашите въпроси свързани с този вид
изработка на проекти, в темите на колегите ни от форума.
Тоест тук да си задаваме въпросите и отговорите които ни вълнуват.

:thumright:


Нагоре
МнениеПубликувано: 26 мар 2018 13:30 
Извън линия

Регистриран на: 27 юли 2011 11:31
Мнения: 279
Сега по въпроса за виждането на редовете при 3D-принтирането.
Ми ще се виждат разбира се!!! Най-малкото ако е грешно подбран материала. Често за да ни излезне по-евтино, се доверяваме на
производителя, на който не му пука, дали ти знаеш какво искаш (то на тая цена). Пък и не е длъжен да те обучава какво да
правиш с детайла като си го получиш.

Говоря за тъй нареченият „постпроцес“ на обработка, до получаване на нужния резултат.

Да не забравяме, че още при проектирането на детайла, това също трябва да се предвиди, един път като възможност за
постпроцес обработка от ръцете ни (със съответните
инструменти и помощни материали) и втори път – като
възможност на правилно подбран материал за определин вид постпроцес. Тук се даде пример за едни предмети изработени
на 3D-принтер, на които им се виждали слоевете.

И така по реда за получаване на приемлив резултат.

1.Проектиране на корубата с материал който не само му е определяща цената, но и възможностите за финн печат.
2.Ползване на 3D-принтер, който има възможност както за финна дюза (също се определя и от материала) така и за ситна стъпка
на „отпечатване“...и не е нужно да е скъп – съвременната електроника и механика позволяват да е от прекрасно
съотношение цена/качество!!!
3.При условие, че ние ползваме т.н. пластмасово принтиране, хубаво е освен реглаж на екструдера, да може да работи със
сменяеми дюзи (съответно реглаж и на стъпката на главата),
така и масата му да е съответно с регулируемо подгряване.
Това пък способства за добро прилепване по време на печат (отлепянето е лесно) за избягване на изкривявания от
температурни разлики при отпечатване на големи детайли.
(като коруби примерно).
4.Постпроцес. Според материала който е избран за печатането, съответно се прилага един или няколко различни постпроцеси на обработка получиният резултат.

Единият възможен пост процес за премахване видимите слоеве от принтирането е както знаем всички.
С шкурене.
Може и предварително китване, било то с шпрей или пастообразен кит (Сърфейс или Милипут) и последващо шкурене. Метода е полезен при лесно достъпни повърхности
за пилене и шкурене.
Ами какво правим когато са на по „завъртяни“ места или са дребни, или са с по-сложна детайлност?

Другият възможен пост процес
е от два спогателни които, често се комбинират по между си.

Първият е „обмазване“ на повърхностите с помощта на четка (ушоклечка) допълнително с т.н. „сок от материала“.
Въпросния „сок“ си го приготвяме сами от отпадачният материал при принтирането или го взимаме готов
(не всяка фирма за консумативи го предлага обаче) от там от където сме си купили ролката за екструдера.
Представлява ацетонов или друг разствор с различна гъстота (ако ние си го правим – това се контролира лесно) с който обмазваме детайла.
Някои моделисти направо потапят детайла и веднага го отцеждат и оставят да изсъхне. Прилага се само при дребни детайли които и бързо ще се отцедат.

За целта на съхненето, е хубаво да имаме т.н. „чиста камера“ защото в противен случай рискуваме
да ни се полепят прах (или други боклуци) по детайла докато съхне. Който си е пръскал сам модели, знае за какво става въпрос.

Детайла след около 2-3 часа е готов и изсъхнал. Все пак е желателно да не се пипа 24 часа, до пълното му готовност за
обработка. Особено ако разствора ни е на ацетоново основа.

Вторият е слагане на детайла в т.н. „ацетонова баня“.
Като се казва баня, не си представяйте буквално обливанеи киснене с ацетон.
В същността си процеса спомага на детайла да се "надиша“ с ацетон.
Това му помага не само за заглаждане на въпросните видими чертички от пластовете при 3D-принтирането,
но и сдобиването му с перфектен гланц и съответен блясък.
Процеса е двузначен и двузадачен – колко трябва да ни е гланциран, за да скрие пластовете, да „лъсне“ с блясък, но пък и
да ни „задържи“ дълготрайно боята в последствие.

Тук именно е препоръчително преди боя, да обработим детайла също като готовите фабрични. Преди пръскането с боя, да го
измием със сапунена вода, спирт и обработим с шпрейкит.
Гарантиран резултат – боята няма да се люпи лесно
(особено ако я запечатаме и с безцветен лак на финала).
Но това си е финал, които всеки стендов моделист знае, нали!!!

Та да се върна на „банята“ – според големината на детайла, практически се нареждат на дъното и стените, на буркан с хубава
капачка, на един-два пласта мека домакинска хартия.
Ако става въпрос за по-голяма детайл или по-скоро дълъг,
буркана трябва да го побира без да се опира някъде. Не е задължително перфектното нареждане на хартията.
Реди се по дъното и във вид на книжно руло по стените отвътре. Въпроса е да стоят изправени, за да не падат върху обработвания детайл. Чрез впръскване със спринцовка по хартията, равномерно по дъното е стените,
се въвежда известно количество ацетон, който е важно да не се " Плиска" из камерата ( буркана) за да не поврежда детайла.
Въпроса е да се получи равномерното дишане/изпаряване на
ацетона като детайла се поставя на някаква подложка (алуминиева става) или се
закрепва чрез окачване на конец (кошничка) в средата на буркана.

Затваряме плътно капачката и загряваме камерата (буркана)
на около 40-60-80 градуса.Някой го оставят на работещ радиатор от парното, други пък ползват подгреваемата маса на самия
3D-принтер. Камерата се „изпотява“ с ацетонови пари, дори поччва да се "капкова" по стените от конденз,
сега става ясно защо още е домакинската хартия),
и детайла започва да "диша" ацетонови пари.
Процеса е бавен и зависи от температура, материала и
времето. Това се определя и от опита. Наблюдението на детайла е задължително, за да не го ...прекалим с обработката.
След около 2-3 часа (а може и по-малко) камерата се отстранява от подгряването и
детайла (в никакъв случй не го докосвате там където не трябва)
се изважда да „съхне“. Не е нужно да се „пече“ или „духа“ със
сешуар (примерно) ами просто го оставете да изветрее
излишния ацетон. Впрочем въпросния прост процес се оказва,
че и прави детайлите доста по-добре добре от "ниво крехки".
А ако е правилно и бавно изсушаването, ги прави и доста
по-прозрачни (ако материала позволява).

За финал, няколко снимки от наглед дребни детайли, които обаче показват възможността на гореописаните два (комбинирани)
постпроцеса на обработка за детайли от пластмаса (ABS и PLA):

След сваляне от принтер.
Изображение

Изображение

След постпроцес в камера.
Изображение

Изображение

И още един пример с по-финни детайли (милиметрова резба)
Полученият резултат от 3D-принтера.
Изображение

След обмазване с материален разствор и четка.
Изображение

След дишането на същият детайл и в постпроцест камерата.
Изображение

Изображение

Вторият детайл както виждате е с милиметрова резба,
която не само се заглади, но и работи отлично като такава.
Това за да покаже възможностите на този пост процес !

Както и при първият начин . може след 2-3 часа да се вземе и в ръка, но е желателно да минат 24 часа до пълното му втвърдяване.
И при двата пост процеса, очите ни както и постепенно натрупаният опит си казват своето.
Опит е за всеки детайл и материал, ни помагат до получаване на нужният резултат.

Дали ще пилим и китваме неколкократно, или ще наблюдаваме заглаждането през стъклените стени на камерата – от нас в
много голяма степен зависи крайният резултат.
:!:

ПП. от горния клип да допълня със снимка значението на температурата при обработка на един и същи материал в екструдера, за наличието на въпросните черти ( пластове).
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 27 мар 2018 11:29 
На линия

Регистриран на: 02 ное 2009 18:28
Мнения: 1679
Местоположение: Варна
Лошото при ацетоновото "опушване" е, че могат да се изгубят някои дребни детайли. Нитове например :)
Инак схемата за заглаждане е перфектна. Принтерите с 20 микронна дебелина на слоя и 0.2 мм дюза
вече са ценово достъпни и там много от проблемите отпадат.
Принтерите, които избягват подобно "накъдряне" са принтерите с фотополимерна смола.
Действието им, най-общо, е една вана пълна със смола. Масичката е потопена в нея.
На дъното има фотолампа, която осветява кадър по кадър издигащата се масичка и втвърдява смолата,
там където осветява. Стъпката на масичката е до 20 микрона. Така се печатат доста качествени отливки,
както и с доста сложна конструкция, почти невъзможна за постигане от "Пластмасовите" принтери.
Смолата става достатъчно твърда и здрава. Няколко снимки с дребни детайли, сложни детайли и че
може да се използва и за по-сериозни неща. Например тук са отпечатани матрици за пръстени и зъби :)

Хубавото при "пластмасовите" принтери е изобилието от материали. Има най-различно "дърво", гума и "метал".
Като отпечатаните детайли са трудно различими от оригиналния материал, а гумата си е направо гума. Може
да си отпечаташ маншони за колата :)

Правих снимките с телефона, но се разбира горе-долу за какво иде реч.


Прикачени файлове:
20180327_101808.jpg
20180327_101808.jpg [ 150.51 KиБ | Видяна 627 пъти ]
20180327_101932.jpg
20180327_101932.jpg [ 130.59 KиБ | Видяна 627 пъти ]
20180327_101954.jpg
20180327_101954.jpg [ 118.87 KиБ | Видяна 627 пъти ]
20180327_102010.jpg
20180327_102010.jpg [ 166.37 KиБ | Видяна 627 пъти ]
20180327_102026.jpg
20180327_102026.jpg [ 166.02 KиБ | Видяна 627 пъти ]
20180327_102039.jpg
20180327_102039.jpg [ 142.59 KиБ | Видяна 627 пъти ]

_________________
http://valcad.myalbum.com/
Изображение
Нагоре
МнениеПубликувано: 28 мар 2018 09:40 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 11 авг 2008 15:07
Мнения: 4197
Местоположение: София
Наборе, оти ми изтипоса ченето пред `сичката аудитория?
Това са си лични данни отвсякъде!
:D :D :D

_________________
Изображение
Работя бавно! На мен жена ми е казвала да не бързам и да карам, докато свърша!


Нагоре
МнениеПубликувано: 28 мар 2018 10:13 
На линия

Регистриран на: 02 ное 2009 18:28
Мнения: 1679
Местоположение: Варна
Academica написа:
Наборе, оти ми изтипоса ченето пред `сичката аудитория?
Това са си лични данни отвсякъде!
:D :D :D

Наборе, ти да видиш от гума какви работи могат да се отпечатат, ама там е съвсем лично :) :)

_________________
http://valcad.myalbum.com/
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 28 мар 2018 10:29 
На линия

Регистриран на: 02 ное 2009 18:28
Мнения: 1679
Местоположение: Варна
Относно проектирането.
Забелязал съм, че при отпечатване на части с наклон по Z по-малък от 60 градуса спрямо равнината
се получава по видим "растер" на слоевете. При по големи ъгли и при вертикални стени е почти или
напълно невидим. Така че е хубаво при проект така да си рапределим модела при отпечатване, че да
има най-малко скосявания. Прилагам няколко снимки от които ще се добие представа какво имам предвид.
На първата и втората си личи ясно как плоските обекти са перфектни и как на наклонените си личи, не фатално
но все пак :) . На третата снимка пък се вижда, че големите ъгли обират проблема. Четвъртата, при ходовата част
на Шърмана всичко е перфектно защото и всичко е плоскости при печат. Не знам дали съм достатъчно ясен, но съм
готов да отговоря, ако има някое питане. Всичко от моделите е 1/35. За по-дребните мащаби излизат други проблеми,
ама за тях по-нататък.


Прикачени файлове:
00002.jpg
00002.jpg [ 199.82 KиБ | Видяна 593 пъти ]
005.jpg
005.jpg [ 195.72 KиБ | Видяна 593 пъти ]
002.jpg
002.jpg [ 251.8 KиБ | Видяна 593 пъти ]
P1170931.jpg
P1170931.jpg [ 123.71 KиБ | Видяна 593 пъти ]

_________________
http://valcad.myalbum.com/
Изображение
Нагоре
МнениеПубликувано: 28 мар 2018 15:35 
Извън линия

Регистриран на: 27 юли 2011 11:31
Мнения: 279
По въпроса за печатане във височина ( или заоблени повърхности ...хоризонтални) което струва ми се е по Z,
някои специалисти препоръчват намаляване дебелината на слоя. То така чисто геометрично ще стане по-гладко и може би
именно ( след пост процес) няма да си личат слоевете.
Нещо като окръжността дето се състояла от много точки...
Колкото са по-малко малки, толкова повече точки я изграждат.
Или нещо такова беше...лош математик бях :bounce: .

По-тънки, но повече на брой слоеве, ще предадат по- заоблена форма,
която не би трябвало да си "показва" структурата на всеки:
Изображение

Не знам дали ясно го описах, но снимката го показва.
Според мен, при Z наклон под 60° би трябвало също да стане
по-плавен прехода от долен слой към горния.
Друг е въпроса как би се отразило на останалата част
от сложен ( или голям по обем)модел, защото заради тези наклони, практически май целият трябва да се печата с
по-тънки слоеве!
:scratch:
Дали би станало така!?


Нагоре
МнениеПубликувано: 28 мар 2018 16:03 
На линия

Регистриран на: 02 ное 2009 18:28
Мнения: 1679
Местоположение: Варна
Теоретично би трябвало да е така. Физически, дюзата пуска определена дебелина материал.
Зависи от нея. Принтерът и той е с определена дебелина на слоя, примерно 100 микрона и при
дюза, примерно 2, при изпечатване на дъга по Z отстъпа на всеки следващ слой препокрива
половината от долната струя, така че всеки по-горен отстъп е около 100 микрона, което пак
казвам въобще не е фатално за действителна работа. Не знам дали правилно го обяснявам,
ама на живо май така се получава :) Не зная какъв софтуер ползваш за печат, но новите предлагат
обработка на части от готовия вече детайл, именно с цел такива заглаждания.

_________________
http://valcad.myalbum.com/
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 29 мар 2018 13:28 
Извън линия

Регистриран на: 27 юли 2011 11:31
Мнения: 279
valcad написа:
Теоретично би трябвало да е тaka.
....
Не зная какъв софтуер ползваш за печат, но новите предлагат
обработка на части от готовия вече детайл, именно с цел такива заглаждания.


Все още никакъв... :oops:
Старая се да се обуча, преди започна каквото и да е.
При това мешам нещата...Така се започна - с CNC рутер ( по- скоро машинка) уж за фрезоване...после,
:scratch: " Амаааа, така или иначе имам прецизно движение по трите оси, защо да се ограничавам до фрезоване (?) , я и един лазер за гравиране ( с мерак и за изрязване на листов материал :silent: )...пък така и така съм почнал, " давай да може и екструдър, с подгряваща маса"!!! :lol: ;)
И така се започна една модернизация на новосглобявания
"малък проект за 3D-фрезоване." ...та минах на събиране информация, софтуер и чужд опит, докато се снабдявам с останалите части и всичко се сглоби до краен резултат.
Да работят още дълго от "ebay" - "стъпкани" двигатели NEMA 17 и 23,
лагери, лагерни плъзгащи, прътове-водачи, винтови двойки,
ремъци, захранвания, моторни драйверни платки, и т.н.
Това вече е налично и глобено до някакъв етап.

И "алиекспрес" разбира се (а може би и от "бангоод"),
където са останалите важни части, като лазерната и екструдерна глави, дюзи, материал и т.н.
За това отворих и тази тема - да видя чрез вашият опит и
споделяне, къде се "крият прасетата и подводните камъни"!?
:cheers: :salut:

ПП. Е разбира се и качвам тук каквото намеря и ми се стори важно, или във ваша помощ. :oops: защото например попаднах
на съвети за ползване на помощен софтуер, който изчиства гадостите във общодостъпни свободни файлове в мрежата на готови проекти например. Подготвям кратка анотация за него тук.


Нагоре
МнениеПубликувано: 22 май 2018 10:15 
Извън линия

Регистриран на: 27 юли 2011 11:31
Мнения: 279
Имам питане към хората които се занимават понастоящем
с 3D конструиране и моделиране. Също и към тези които ползват услугите на американския сайт https://www.shapeways.com/marketplace/miniatures/ships

Става въпрос за по-детайлните и финни производства
от фотополимерните смоли. Тези 3D принтери дето
работят с тези или подобни смоли, общото между които е
лазерното запечатване на смолата при граденето слой по слой.

Получих сведения, че сравнително крехкото или чупливо състояние в крайният резултат, се появява от незнание на потребителя.

Колкото по-дълго време произведеният детайл по
този фотоначин, стои изложен на пряка светлина
(дори и да не е слънчева), толкова по крехък и чуплив ставал!!!
Тоест пряката светлина макар и не лазерна продължавала
да въздейства на фотополимерните смоли.

Решението било просто - колкото по-бързо "запечаташ"
с кит (спрейкит) или боя детайла, толкова по-добре за него.
Така наистина ставал по-дълготраен.

Обратното имало дори случай, подготовка на детайла
повече от година след като е " разпечатан" и оставен в склада, "за по-късно работа" (но не на тъмно) - при докосване
се саморазпадал, идвали не на прах дори при по-дребните детайли!!! Тоест от светлината бързо "остаряла" въпросната фотосмола... :scratch:

Има ли нещо вярно или невярно в тази констатация?
Ако "да" - какъв е вашия опит при работа с този вид
смоли за 3D принтиране?

И въобще коментарите по този или други подобни въпроси май съвсем не са излишни!


Нагоре
МнениеПубликувано: 23 май 2018 14:37 
На линия

Регистриран на: 02 ное 2009 18:28
Мнения: 1679
Местоположение: Варна
Тази информация само от едно място ли е?
Може да си имат проблеми със смолата, която ползват.
Аз доизпичам детайлите с UV лампи, някой от тях седят повече от половин година на светло и слънце
и са си твърди като камък. Дори и идея няма да се разпрашават. Все пак всичко е субективно де,
но наистина произведени от мен детайли, включително зъбни колела за механиката на музикални
уредби си бачкат до момента безпроблемно. Ще видим в по-далечно бъдеще как ще е :)
По-принцип, при смолата има стареене, но не толкова бързо и скоростно, според мен.
Рано или късно от частите ще стане нещо такова, но все пак това е част на 35-40 години :)


Прикачени файлове:
20180523_143141.jpg
20180523_143141.jpg [ 142.99 KиБ | Видяна 355 пъти ]

_________________
http://valcad.myalbum.com/
Изображение
Нагоре
МнениеПубликувано: 23 май 2018 16:42 
Извън линия

Регистриран на: 27 юли 2011 11:31
Мнения: 279
Само от едно място/източник.
Човека около една ( хайде максимум две) години,
докато се поръча ( последователно) десетина модела
от американския сайт. Сблъскал се е с този проблем - чак на прах
не са ставали , но изключително крехки се оказали първите получени., но обработвани когато се получили и последните модели. За това казвам година- две, защото не всички модели са били конструирани и предоставени едновременно.
Едва ли не, не давали да се пипнат. Поразпитал тук/ там и това му казали. Следващите модели получавал около
месец след поръчката и щом отварял кутията, бързал да ги
пообряботи и веднага гипръдкал със спрейкит. Така можело да
изчакат до същинската боя. Проблема изчезнал и той така действал до края на серията от модели които му направили.
Ще го поразпитам след десетина дни на живо, за да разбера
кой го е " светнал" и дали се е консултирал с американците по въпроса.
Та така
..За това реших и аз да поразпитам знаещите!!!
:thumright:


Нагоре
Покажи мненията от преди:  Сортирай по  
Създай нова тема  Отговори  [ 12 мнения ] 

Всички времена са UTC+03:00


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост


Вие не можете да публикувате теми в този форум
Вие не можете да отговаряте на теми в този форум
Вие не можете да променяте собствените си мнения в този форум
Вие не можете да триете мнения в този форум
Вие не можете да прикачвате файлове в този форум

Търси за:
Отиди на:  
cron
Copyright ©2006-2014 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved.



eXTReMe Tracker