Airgroup2000.com Member of International List of Scale Model Related Web Sites
Този форум е част от сайта на AirGroup 2000
Главен форум на AirGroup 2000

Форум за стендов моделизъм

Част от airgroup2000.com

Начало | Форум-основен | Форум-Модел | Криле | Океан | Океан Dreams | Оръжие |
Криле Ретросалон | Нато и България | Галерия | Военни новини | Поръчай онлайн |

HobbyCULT.com

В момента е 10 дек 2018 15:35

Всички времена са UTC+02:00




Създай нова тема  Отговори  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1 2 Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано: 11 фев 2012 19:45 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 12 окт 2007 15:35
Мнения: 905
Темата е поздрав за CANSO!

Мащаб: 1/24;
Модел: Messershmitt Me-109 G-10/R3
Фирма: Trumpeter
Каталожен номер: 02409


Афтърмаркет - Eduard - Seatbelts Luftwaffe WWII 23003, Bf-109 G placards 23007, Bf-109 G instrument bezels 23014;

Добре познат кит, имате наблюдения и от работата ми по него от предните два модела, които съм напрали на български Месершмит Ме-109 G-6, ранна и късна модификации. Точни на около 90 % форма, геометрия и разшивка. Фрапиращите неточности се най-вече в кока на витлото, задната част на крилните дъги, горната /дъговидна част/ над двигателя. В конкретния модел някои от тях съм ги коригирал, но не всичките. Не ми се инвестираше в смолен кок на винта, като „пипнах” малко китовия.

Идея - Български трофеен Месершмит Me-109 G-10 с „ОФ”- знаци, през ранната есен на 1945 г.

Мотив:

Прикачен файл:
aBf109_125-1.jpg
aBf109_125-1.jpg [ 21.33 KиБ | Видяна 2093 пъти ]


Нямам намерение да преразказвам моментите, относно получаването на трофейните ни Месершмити след като България минава на страната на СССР. Само накратко ще наблегна на някои моменти от доставките. Началото им започва с „бързото” даряване и след това пребазиране в България на 22 самолета от горското летище край Целтвег - Австрия, след средата на м. Май 1945 г. Там са били базирани голямо количество нови или малко използвани немски и унгарски Вф-109 от модификациите Г-6, Г-10, Г-14 ( по непотвърдени данни и К ) и ФВ-190, които са попадали във вече английски протекторат, но нашите летци и техници успяват да си вземат 22 самолета до идването на англичаните. Най-вероятно са взели от всички серии на модификацията „Г”, на принципа: „Въртиш ключа, палиш и караш!”, след бърз оглед и кратко техническо обслужване. Доставките на самолети от различните серии на модификацията „Г” продължават периодично до края на 1945 г, като останалите трофейни самолети освен първите 22 броя, са били транспортирани с влакови композиции през Югославия. По неофициални данни общата доставка на трофейни Вф-109 от различните модификации за България след края на войната, е над 80, може би около 100. С тях се окомплектоват липсите и загубите в действащите тогава авиационни формирования-Орляци.

„ОФ” знак на българските ВВС: Той се въвежда като задължителен със спешна заповед след 9-ти Март 1945 г, когато около град Печ - Унгария, от съветски изтребител и бил повреден и свален на земята наш куриерски До-17 с андреевски кръстове. Така пъвроначално самолетите от сражаващото се 642-ро ято, а в последствие и тези, които са били в България, се „опознават” вече по „ОФ”- начин.

Камуфлиране на българските самолети през периода Март 1945- Април 1949 г:
Не ми е известно след въвеждането със Заповед на новия „ОФ” знак, да има и такава за въвеждането на единно камуфлиране на българските самолети, без значение на цветове, петна, съобразяване с нови или стари съюзници и т. н. Или с две думи- Следващият бояджийски Ренесанс в българските ВВС. При това положение, с оглед и на горенаписаното, аз стигам до следния извод:
Тези от 642-ро ято, които новия опознавателен знак ги е хванал още в странство, най-вероятно са си останали със стрария камуфлаж, като са били замазани андреевските кръстове и на негово място е бил нанесен новият. Трофейните ( ако въобще някой се е навил да ги боядисва ) и тези, които са били на въоръжение в България - Горното предположение + боядисване с каквото има в наличност, в маскировъчен камуфлаж в зависимост от количеството алкохол изпито от „майстора” преди самата операция. Затова и могат да се видят доста колоритни камуфлажи на български Месершмити с „ОФ” знаци. На склад тогава най-вероятно е имало доста немска боя в цветови нюанси РЛМ-70, 71, 65, 02 ( а може би и 74 и 75 ). Имало е депеши от страна на командващите на дислоцираните в България руски авиационни полкове за унифицирането на нашите самолети със съветските, но пак казвам, не ми е известно изрична такава заповед да е имало. Ако е имало някакво такова разбирателство, то, то е било устно и просто сведено до използване на същите камуфажни бои както на съветските самолети - АМТ-11 и АМТ-12, които не са нищо друго освен леко по- тъмно РЛМ 02 и малко по-сиво РЛМ 70. При използването на „ОФ” знака, заради нанасянето на българският трикольор на вертикалния стабилизатор и кормилото за посока, номенклатурния триъгълник, запазвайки начина на попълване на числителя и знаменателя, „отива” под хоризонталния стабилизатор. Бордовите номера стават бели със шрифт, големина и начин на изписване, актуален и до днес, като не се поставят вече по долната част на двете полукрила. Затова за база на боядисване на модела използвах ето тази снимка:

Прикачен файл:
aBf109_130a-1.jpg
aBf109_130a-1.jpg [ 17.54 KиБ | Видяна 2093 пъти ]


Боядисване на коковете на винта: Този въпрос винаги е бил много спорен и то най-вече относно това, дали е имало такива след войната боядисвани в цветовете на българския трибагреник - бяло, зелено и червено. Според мен е съществувало такова оцветяване, поради което и с оглед снимката послужила ми за мотив, аз боядисах кокът на моя модел червен. Ето Ви артефакт, затова, че от този период е имало и бели такива:

Прикачен файл:
aBf-109_181-1.jpg
aBf-109_181-1.jpg [ 24.41 KиБ | Видяна 2093 пъти ]


Целият процес по сглобяването не съм го документирал. Подобен процес вече съм показвал. Тук характерното е, че оставих леко да прозират на места петната на немския камуфлаж, тефтонските кръстове и жълтото ЕБО по долните дъги на полукрилата. Доработки по модела: Първо и най-важно - Солидно изтъняване на всички изходящи ръбове на полукрилата и кормилата за височина и посока, в местата на слепването на елементите им; Поставяне на кипърни ленти в местата, къдепо платът е бил зашиван за елементите на подвижните части; Корекция на двете „бузки” под предната част на двигателя; Лека корекция на кока; Корекция на вътрешната част на колесните шахти и крилните дъги; Поставяне на челно бронестъкло; Направа на мащабирано тилно бронестъкло; Достоверни навигационни светлини; преправяне на китовите гуми в балонни такива; Други дребни 4дзагътийки4, които количеството приет алкохол по време на работата е измил от паметта ми.

Сюжет: Един български трофеен Ме-109 G-10/R-2 с „ОФ” знаци, два-три месеца след пребоядисването си, непосредствено след полет. Затова и състаряване и износване са пестеливо направени. Олющвания-няма! Платнените подвижни части - елерони и кормила за посока и височина, са една идея по-светли и малко по-матови, с оглед на материята на повърхността, върху която е била нанесена боята.
При тези данни, факти и изводи, ще Ви представя творението си, направено отчасти в седнало, отчасти в легнало положение, поради съществуващите ( все още ) здравословни проблеми. Стефанов ще качи снимките.
Приятно гледане! :salut:


Нагоре
МнениеПубликувано: 11 фев 2012 20:02 
Извън линия
Администратор

Регистриран на: 11 окт 2007 17:01
Мнения: 1775
Местоположение: Панагюрище
Ето и снимките:

Прикачен файл:
1 (6).JPG
1 (6).JPG [ 308.28 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
2 (5).JPG
2 (5).JPG [ 333.55 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
1 (45).JPG
1 (45).JPG [ 273.36 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
1 (47).JPG
1 (47).JPG [ 305.03 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
2 (10).JPG
2 (10).JPG [ 332.87 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
2 (14).JPG
2 (14).JPG [ 347 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
1 (24).JPG
1 (24).JPG [ 332.24 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
1 (25).JPG
1 (25).JPG [ 313.89 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
1 (36).JPG
1 (36).JPG [ 306.87 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
1 (38).JPG
1 (38).JPG [ 320.11 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
1 (39).JPG
1 (39).JPG [ 277.2 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
1 (4).JPG
1 (4).JPG [ 318.35 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
3 (1).JPG
3 (1).JPG [ 325.98 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
3 (2).JPG
3 (2).JPG [ 566.63 KиБ | Видяна 2087 пъти ]


Прикачен файл:
1 (8).JPG
1 (8).JPG [ 291.36 KиБ | Видяна 2087 пъти ]

_________________
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 11 фев 2012 20:31 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 24 авг 2008 23:10
Мнения: 1039
valko-bg написа:
Темата е поздрав за CANSO!

Мерси (от сърце!)! Това ми припомни, как "разнищвахме" първата снимка с "чичо Герман" преди време в другия форум.
Ще си дам тази вечер/нощ повече време да прочета написаното и изгледам визуалната информация в детайл.
Бъди жив и здрав (най-паче!). :salut:

_________________
De gustibus et coloribus non est disputandum!
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 12 фев 2012 11:56 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 12 окт 2007 15:35
Мнения: 905
CANSO написа:
... как "разнищвахме" първата снимка с "чичо Герман" преди време ...


:) :) :)
Че самолета на първата снимка е Г- 10, спор няма. Модификацията Р- 2 е без антенна мачта и крилна антена на радиостанцията, каквато липсва и на този от снимката.

Ето още една Г- 10ка, като имам едни леки съмнения, че може да е и същия от първата снимка:

Прикачен файл:
aBf109_128.jpg
aBf109_128.jpg [ 76.64 KиБ | Видяна 2035 пъти ]


Нагоре
МнениеПубликувано: 13 фев 2012 18:18 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 24 авг 2008 23:10
Мнения: 1039
Имам два въпроса:
Едно: Защо си избрал версията на самолета да е R2? Има ли някакви конкретни данни, че сме имали такива? В Целтвег е имало сбирщайн от всякакви версии, вкл. и от произведените по лиценз в Унгария. "Рюстзатц цвай" (Ruestsatz 2=R2) при варианта Г-10 включва камерата Rb 50/30 за разузнавателните самолети. Твоят няма камера, (доста се пулих :shock: по снимките да открия нещо), което не пречи да е била демонтирана. Няма я обаче и онази "подутина" под тялото, където обикновено е прозорецът за камерата. :scratch: Защо напр. не е R3(версията с 300-литровия подкачен резервоар). Гледам имаш възможност за окачване на туй-онуй.
Две: Какви са тез' мъндзърки пъпчици пред кабината? :scratch:
Изображение
Такива не бях виждал (...досега, ама никога не е късно да се научи нещо ;) ).
Да не би да изобразяват вентилационните отвори за въздух в кабината? Всички Г-та (без тия с херметизираните кабини) имат такива, ама малко по-нагоре от твоите. На Г-10 съм виждал 2 вида:
С обтекател (най-често като този):
Изображение
Без обтекател:
Изображение
Виждал съм и машини със закрити отвори (откъде им е влизал въздухът след това - не зная). Реставрираната "десятка" на "Фондация Месершмит" напр. няма такива отвори.

_________________
De gustibus et coloribus non est disputandum!
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 13 фев 2012 21:38 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 12 окт 2007 15:35
Мнения: 905
CANSO написа:
Имам два въпроса:
Едно: Защо си избрал версията на самолета да е R2?
Две: Какви са тез' мъндзърки пъпчици пред кабината? :scratch:


Едно: По навик от Г- 6-ците. :D Всъщност точно Р-3 е варианта, по същите предположения, които визира и ти. Стефанов, бъди така добър да оправиш заглавието на темата.

Две: ... Те са за уруки! ;)
Едно време имаше един такъв песенен битовизъм: "Представи си бабо Пено, жив петел да ти умре! ..." :D
Беше останало само състаряването, т.е. модела боядисан, пръснат, лакиран, тониран и т. н. Сядам да му се порадвам. Драсвам една клечка кибрит да си запаля ..., половината възпламенен барут от клечката фър-рррррррр и ... цвък от лявата страна на модела. направо ми прималя. Остави дето разтопи пластмасата, ами от обгара се получиха едни бели отенъци около мястото, които и сега леко се забелязват пред тази издутина. Ако започнех да пиля, да китвам, да пръскам, лакирам, ставаше една ... Лекичко поизтърках белите обгорявания, а язвата пробих и ... "тапа". :D Дойде ми на ум да му направя една кръпка върху отвор от влезнал куршум, ама мамка му, то тоз трофеен! :scratch:
Та така! ... За уруки, нищо друго! :)


Нагоре
МнениеПубликувано: 13 фев 2012 21:56 
Извън линия

Регистриран на: 20 окт 2008 20:01
Мнения: 606
Валко, -първо ти желая да се оправиш от каквото и да си болен! После ти желая здраве дорде ти омръзне :D После ти желая да пoсегнеш и към Bf 110- току виж се окаже че сме имали и такъв!
Обаче без поставка...някак си не 'фаща око - затуй приемам че е недовършен, и като се оправиш - тогаз...


Нагоре
МнениеПубликувано: 13 фев 2012 23:57 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 24 авг 2008 23:10
Мнения: 1039
valko-bg написа:
Драсвам една клечка кибрит да си запаля ...
...За уруки, нищо друго!

Е, хайде да е ПРОТИВ уроки! :)
...и по-внимателно с папиросите. ;)
Изображение

_________________
De gustibus et coloribus non est disputandum!
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 14 фев 2012 11:13 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 12 окт 2007 15:35
Мнения: 905
Mozart написа:
Валко, -първо ти желая да се оправиш от каквото и да си болен! После ти желая здраве дорде ти омръзне :D Обаче без поставка...някак си не 'фаща око - затуй приемам че е недовършен, и като се оправиш - тогаз...


Благодаря за пожеланията!!! :)
Поставка вече има. Сега по нея "пониква" трева. Допълнителният 300 л резервоар е готов и ще се търкаля нейде из поляната.
:D Трябва и табелката да му се направи и ... това ще му е! :)


Нагоре
МнениеПубликувано: 14 фев 2012 16:29 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 11 авг 2008 15:07
Мнения: 4206
Местоположение: София
valko-bg написа:
...Драсвам една клечка кибрит да си запаля ..., половината възпламенен барут от клечката фър-рррррррр и ...

Ми кАжи, бе, чОрбажи, да ти проводим една запалка по Еконто....!! :D Па хеле що снимки съм виждал с табели около самальотите - NO SMOKING! Ти оти не спазваш изискванията? А!? :D

_________________
Изображение
Работя бавно! На мен жена ми е казвала да не бързам и да карам, докато свърша!


Нагоре
МнениеПубликувано: 04 мар 2012 16:09 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 11 дек 2008 18:03
Мнения: 247
Местоположение: София
Привет. Моделът е на много високо ниво (както винаги). Как получаваш тези, по-дебелите части по антената (кабеловидната)?

_________________
Man's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions.
-Oliver Wendell Holmes, Jr.
Изображение


Нагоре
МнениеПубликувано: 06 мар 2012 10:16 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 12 окт 2007 15:35
Мнения: 905
... От тънък лентов кабел на РС. отделям отделна жичка, изваждам телчето отвътре и след това с бръснарско ножче си режа парченца от изолацията. телчето не го използвам за антена, защото е стоманизирано. Ползвам по- мека такава със същият диаметър, на която нанизвам отрязаните парчета от изолацията.
:salut:


Нагоре
МнениеПубликувано: 18 май 2012 20:15 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 12 окт 2007 15:35
Мнения: 905
Изглежда, че и този модел вече е в историята. :)
Финал:
Прикачен файл:
a (1).jpg
a (1).jpg [ 352.85 KиБ | Видяна 1396 пъти ]

Прикачен файл:
a(2).jpg
a(2).jpg [ 261.98 KиБ | Видяна 1396 пъти ]

Прикачен файл:
a3).jpg
a3).jpg [ 255.59 KиБ | Видяна 1396 пъти ]

Прикачен файл:
a(4).jpg
a(4).jpg [ 323.63 KиБ | Видяна 1396 пъти ]

Прикачен файл:
a(5).jpg
a(5).jpg [ 312.17 KиБ | Видяна 1396 пъти ]

Прикачен файл:
a(6).jpg
a(6).jpg [ 309.63 KиБ | Видяна 1396 пъти ]

Прикачен файл:
a(7).jpg
a(7).jpg [ 474.39 KиБ | Видяна 1396 пъти ]

Прикачен файл:
a (8).jpg
a (8).jpg [ 295.15 KиБ | Видяна 1396 пъти ]

Прикачен файл:
a (9).jpg
a (9).jpg [ 282.47 KиБ | Видяна 1396 пъти ]


Нагоре
МнениеПубликувано: 18 май 2012 22:58 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 11 авг 2008 15:07
Мнения: 4206
Местоположение: София
Сбъркал си падежите!
Изображение

_________________
Изображение
Работя бавно! На мен жена ми е казвала да не бързам и да карам, докато свърша!


Нагоре
МнениеПубликувано: 18 май 2012 22:59 
Извън линия
Потребителски аватар

Регистриран на: 11 авг 2008 15:07
Мнения: 4206
Местоположение: София
Наборе, най ми харесва как си замаскирал немските кръстове!
:thumleft:

_________________
Изображение
Работя бавно! На мен жена ми е казвала да не бързам и да карам, докато свърша!


Нагоре
Покажи мненията от преди:  Сортирай по  
Създай нова тема  Отговори  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1 2 Следваща

Всички времена са UTC+02:00


Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта


Вие не можете да публикувате теми в този форум
Вие не можете да отговаряте на теми в този форум
Вие не можете да променяте собствените си мнения в този форум
Вие не можете да триете мнения в този форум
Вие не можете да прикачвате файлове в този форум

Търси за:
Отиди на:  
Copyright ©2006-2014 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved.



eXTReMe Tracker