Модел: Oshkosh M-ATV M1240 MRAP
Производител: GalaxyHobby
Детайли: скрач + фигури на ЗвездаПрикачен файл:
Cover.JPG [ 213.25 KиБ | Видяна 683 пъти ]
ИНФОРМАЦИЯ:Няма да пиша технически спецификации, информация и история – може да се намери доста в Wikipedia.
==>>
СНИМКИ ОТ ИЗРАБОТКАТА, ТУК:
https://www.facebook.com/media/set/?van ... 5532390957Гледам си последната публикувана тема в този раздел и някак ме налегна носталгия. Далечната 2018г. по това време на годината. Как минава времето. За това време не съм напреднал кой знае колко с количество, но някак се опитвам да гоня качество, до колкото ми е по силите. Не успявам обаче да стигна до онова качество, за което вземат медали и плакети, нито дори … което се вижда при някой хора, които следя. Но хич не ми пречи да се опитвам и да се развличам междувременно.
Напоследък, макар, че много трудно намирам време (понякога едвам отделям 2-3 часа на седмица и то нощем, след работа), си остана едно интересно развлечение. Разбира се липсата на време, сглобяване по-късните, нощни часове води до други моделистки „болежки“. Които надолу мисля да опиша. За съжаление, нощното сглобяване, макар и да съм си предвидил хубава светлина – води и до кофти умора на очите.
И така…
КРАТКО ВЪВЕДЕНИЕ:Купих моделът преди много време, веднага след като ХобиКулт го анонсираха като предварителна поръчка и се появи на пазара. Грам не се замислих, тъй като много харесвам този тип машини и конкретно тази ми е интересна. Така, че няма нищо случайно в избора ми. Още повече и в любимият мащаб – 1/72. Предвид, че последно време много хора правят тази, но в 1/35, на RFM, където модела е брутално детайлен. Отново реших да не изневерявам на това, което ме влече, а именно : 1/72. Единственото ми колебание при избора беше дали да е с този тип – куполна остановка за стрелеца, или тази, която е дистанционна управляема, от купето. Избрах първата – без да има нещо специално в избора ми. И така, през април, тази година, по време на карантината, започнах и сглобката.
ЗА МОДЕЛА:Сефте си вземам нещо на тия ‘убави хора и няма да е за последен път. Моделът е брутално добър. Страшно детайлен и качествен, всичко си пасва без грам усилия, наместване или преработки. С много малки изключения, които мисля, че са по моя вина. Пак казвам – страшно детайлен. Ама детайлен.. А е в 1/72, включва и много фотоец. Всъщност за първи път правя модел с толкова много ец, и с толкова сложни форми, които … доста ме измориха. Страшно съм доволен от този кит. Предразполага да се направят много по него. Ще се опитам да опиша някои тях.
- Ако човек му се занимава може да направи предните колела – завити наляво/надясно;
- Окабеляване по ходовата част;
- Други дребни елементи по вътрешността или по окачването;
- Отворени / затворени врати, отворен/затворен люк;
- Аксесоари, въжета, екстериор;
- Може да тегли ремарке – ако се намери такова в м: 1/72.
- Същите джипове ги има в Йемен и задната част може да се пригоди да носи ЗСУ-23. Дори имам такива снимки, с качени установки за ПВО, с премахнат купол.
- Може би и други неща, стига човек да си развихри въображението.
- Ако се намери двигател за този мащаб, предният капак, може да бъде оставен също отворен;
- Гумите му между другото са от гума, като са щамповани с производител и посока на ротация. Сглобяването им прилича много на реалното такова – гума, с джанта и капак, с болтове. Които после се монтират на главината.
Единствено тъпо на този модел е инструкцията. Ужасна е. На пръв поглед изглежда ок, но като тръгнеш да сглобяваш, нещата драстично се променят. Алоууу, Таком, това да не е книжка за оцветяване на 5-годишни, на кутията пише „14+ / не е играчка“.
Извън майтапа – много е зле. Най-вече заради описанието на фотоеца. Наблъскани схеми, със стрелки една върху друга, няма информация, кое, как се прегъва, какво трябва да стане и къде точно и как се закрепва. Наблъскани, много малки схемички, които се наслагват с всичко друго, и мазалото е пълно. Освен това, модела има много детайли и тези детайли са сбити в малки графики, максимално съкратени и така схемата е един, малък пъзел, който отделно трябва да се разгадае. Сложни елементи, които се монтират на определени места, без много ясна ориентация – как.
Само за справка, за тези машини трудно се намират подробни снимки на корпуса или интериора. Много трудно се намират отделни снимки, които да покажат нещо конкретно от конструкцията. Има снимки – общи планове, в бойни действия или от патрули. Снимани от далеч. Предимно снимки за медии, където детайлите се губят. Снимки на интериора, особено подробни, са много труднооткриваеми.
За да придобия реална представа и да направя пожарната система. Да видя къде точно се разполага спрямо седалките. Ползвах информация от други моделисти. Намерих снимка на американски войник, който на мисия си е правил селфи, на едната седалка и се вижда част от оборудването вътре.
И така, след адски много положен труд, много нощи работа, усилия, детайлизиране, надолу ще видите резултата. Надям се, предвид, някои забележки, които се появиха, да се хареса и на публиката. Положих големи усилия за да го изработя. Макар и много неща да се сглобяват лесно, Постарах се максимално, все пак и до колкото ми стигат възможностите, да достигна някакъв реализъм. Оценката за това до колко съм се справил, е и на самият зрител. Едва ли бих постигнал перфектен резултат и винаги ще има нещо, което няма да е ок.
Прикачен файл:
1.JPG [ 215.48 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
2.JPG [ 225.16 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
3.JPG [ 189.06 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
4.JPG [ 213.28 KиБ | Видяна 683 пъти ]
ИЗРАБОТКА:Стига толкова приказки, малко описание за самата изработка.
Логично и според инструкцията, започваме с шасито, окачване и елементите от задвижването. Нищо сложно, много приятно за работа. Детайлите така си пасват, че направо е нирвана. Умишлено са спестили кардан в детайлите, който временно добавих от литък, който по-късно махнах. Причината е, че при поставяне на бронираната плоча, която образува и дъното – всичко от това се скрива и не се вижда. Направих единствено кабелите при задното задвижване, които няколко дена по-късно ми хрумна вариант за изработка, при който можеше да станат и по-добре. Уви .. обаче след мисълта за още къртовски труд, рязане и лепене.. реших да ги оставя така.
• Кабина:
След събиране на шасито преминаваме към самата кабина, която е повече от 50% от работа, по модела. Тук имаме фотоецвани елементи по интериора и ако се оставят вратите отворени, то логично би било да се вижда и интериор. Тук доработките са много: пожарна система, кабели, елементи по таблото, седалки, колани, аксесоари, дори и един чифт слушалки. 80% от вътрешността е from scratch. Изработих оборудването вътре. Както и други дребни детайли. За финал, като монтирах волана, се оказа, че видимо е по-голям от нормалното …. Ама нищо. Трябвало е да е една идея, с по-малък диаметър. Не ми беше по възможностите да го подменя или изработя нов.
Грешка допуснах при боядисването на таблото. Боядисах го от край до край – черно. По-късно намерих хубава снимка на таблото (естествено след дъжд – качулка) и се оказа, че то е черно до средата, след това, пред пътническата седалка е с цвета на корпуса. И само отделни елементи са черни. Пребоядисването щеше да ми коства много усилия и за това го оставих така. Подчертал съм дисплея пред дясната седалка. Има дори кабел между радиостанция и таблото, който заради размера си, се „изгуби“ сред другите неща.
И така .. описах няколко седмичен труд в две изречения. Естествено, не може да е едно към едно с оригинала, предвид, че е самоделка. Опитх се да се приближи, колкото е възможно. Намерих едни пичове, които печатат на 3д радиооборудване в 1/72. Едно радио = $20, а вътре те са 6 или 7. Изроди! В същото време за 1/35 има пълен сет, с всичко и струва към $10. Дискриминация! !
Тъй като има неща, които да се опишат и за боядисването, ще ги опиша в отделна секция, а не в изработката.
Прикачен файл:
5.JPG [ 143.65 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
6.JPG [ 175.92 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
7.JPG [ 196.39 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
8.JPG [ 178.49 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
A-detail.jpg [ 422.1 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
B-detail.jpg [ 431.22 KиБ | Видяна 683 пъти ]
• Екстериор:
Тук доработки са минимални. Всичко нужно по външната детайлировка на модела, го има в комплекта. Добавил съм кабели, където е нужно и буксирно въжe. Добавени са нужните антени, мрежа за товарната част, която е с различна шарка. Разбира се, пак на по-късен етап намерих подходяща, с квадратна форма и подходящ размер. Малшанс. Не знам защо през цялото време ми вървеше така. Търсиш, търсиш и пак търсиш инфо – няма. Правиш нещо, става – ок. После пак се ровиш и бам, в един момент ти излиза вариант, с който да го направиш по-правилно.
В тази „глава“ от изработката е хубаво да спомена някои неща, които действително, за мое съжаление не се получиха по план.
- Започвам с предният капак, който не се „затвори“ плътно. Не е фатално, тъй като по снимки на оригинала често се среща да не е хлопнал плътно. Но, ако беше, щеше да е една идея по-добре.
- Заради кофти инструкцията на еца, макар да гледах дори клипове, в крайна сметка основата, на лявата антена е обърната на 180-градуса. Не се вижда отстрани или под ъгъл. Забелязва се дефекта ако се гледа директно отзад/отпред или директно отдолу.
- Дясната антена е много леко завъртяна наляво. Това се получи, защото е фиксирана с моментно лепило. При поставянето, лепилото стегна на мига, а антената се оказа, че не „гледа‘ фронтално.
- Мисля си, че ако тръбата на ауспуха сочеше мааалко по-надолу, визуално щеше да е по-добре.
- Боядисването. Но за него – в неговата част от историята.
Купола е сглобен директно от кутията, няма доработки, оставих му люка отворен, защото можеше. По ми хареса така.
Пробвах да имитирам огледала – не бих казал, че може да се огледаш в тях. Сребрист цвят. Полят с Ц-200, което дава бляскав оттенък когато се гледат по-ъгъл, има леко стъклен ефект, до колкото може да се види на снимки.
Ами в общи линии това е. Отворени врати. Багаж в багажното, някоя друга дреболия. Стана дълго за четене, да наблегнем на снимки.
Прикачен файл:
9.JPG [ 202.07 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
10.JPG [ 194.08 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
11.JPG [ 186.28 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
12.JPG [ 161.7 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
C-detail.jpg [ 407.05 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Боядисване:
Накратко за боядисването. Описателната част наистина стана много дълга. Целият модел е боядисан според инструкцията си, използвал съм боичка на Hataka. Преди слоя боя е грундиран с Mr.Surfacer 1000.
Тук обаче дойде и най-голямата болка. Освен, че ми се развали аерографа, случи се и още нещо, което не успях да си обясня. Вижда се и от снимките, че модела има маалко по-различен оттенък на оцветяването. Боядисван е на модули, в различно време.
Шаси, кабина и купол – преди месеци, преди самият корпус отвън. Резултата – идеално съчетание – боя/грунд и правилният ефект.
На по-късен етап – екстериора. Тук се получи следното: пръскам с грунд – всичко е изглежда ок. Но явно само привидно. Всъщност след изсъхване се образува на места много ситен грапав слой. И то (пак казвам – само на места). Същият си пролича след боядисване с основният цвят. Т.е. покритието не стана гладко, прелято и равномерно. Дори реално – основният цвят, се измени леко, стана по-тъмен.
Този проблем ме отчая страшно много, с това реших, че съсипах цялата си работа до тук. И модела се провали. Защото исках да постигна гладко, добре боядисани „ламарини“. Оставих обаче така нещата, за малко, за няколко дена. Като ми мина.. реших внимателно да огледам ситуацията. Прецених, че на базата на някои снимки, мога да превърна дефекта в ефект. И дефекта в боядисването реших да превърна в част от тонирането. Ако беше самолет обаче, нещата може би щяха да бъдат непоправими. ☹ И така, боядисано тяло, елементи, калници и други дребни неща. Сложени декали, макар и малко като количество. Декалите не бяха никак лоши като качество, между другото.
Тониране:
Ще бъда максимално кратък и тук: смивка, сухи пастели, минимално количество от моливите на АК. Умерено тониране и износване. Принципа беше следният, следвайки несполуките при боядисването.
- От снимки и информация, които намерих, направих заключението, че след всяка бойна мисия, всяка една машина минава щателно измиване. За следващият път е подготвена и почистена. Т.е. вариант едно: гаражен джип след мисия, което донякъде ми беше и идеята, но не се получи.
- Вариант две, който стана основен: по време на мисия, машините минават през различно натоварване, което се отразява на външният вид. Кал, прах, пясъчни бури, вода, обстрел, патрули, замеряне с камъни и предмети. Всякакво нарушаване на външният вид и цялост.
- За това избрах нормално експлоатационно зацапване, съобразени с тези неща, височина на машината, среда и т.н. Съответно – по-мръсна отдолу и по ходовата част, умерено запрашена около праговете и местата, където може да се завихри прахоляк и да се събере кал. Съответно по контактните повърхности и предни елементи, с по-пряк досег до атмосферното влияние, замърсяването е малко по-наслоено. Гледах да не прекалявам. Дано и да не съм. Малко е тънка границата между – преекспонирането и нормалното износване. Наистина се надявам ефекта да не е отрицател.
Прикачен файл:
13.JPG [ 188.72 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
14.JPG [ 203.51 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
15.JPG [ 217.89 KиБ | Видяна 683 пъти ]
Прикачен файл:
16.JPG [ 174.99 KиБ | Видяна 683 пъти ]
ПОДЛОЖКА:
Два варианта, единият е доста семпъл, просто за да не стои модела „във въздуха“. Черна, дървена подложка.
Вторият вариант, с който всъщност ще стои така и във витрината ми е, малко по-детайлен. Не знам сега, това как се води – диорама, винетка, или просто подложка. След като го завърших, някак ми се прииска да му вдъхна още малко живот. За това се спрях на сравнително проста за изработка сцена или по-точно отрязък от сцена. Патрул, черен път, стари руини от постройки, в общи линии това представлява. Нищо надявам се, не прекалено и да задълбавам. Фигурите са от Звезда, използвах само 2, непретендирам за качество, не мога да правя фигури, още повече - толкова малки. Те са само за ... допълнение.
Тъй като наистина стана много дълго, в подробности за подложката – няма да влизам. Ако някой има питания кое как е направено и защо – може да пише в коментарите отдолу.

Или просто се интересува от замисъла. Ще се опитам да дам още инфо. Имам и доста интересни снимки вече, на тази машина, така че, ако някой има интерес – мога да му ги пратя.
==>>
СЛЕДВА...