Участвалите в бомбардировката на 30 март 1944г. бомбардировачи от типа В-17 се числят към 5-то бомб. крило (авиодивизия) на 15-та възд. армия на САЩ. На този ден има свалени 3 самолета В-17: 2 от 2-ра бомб. група, 20-та бомб. ескадрила и един от 301-ва бомб. група, 419-та бомб. ескадрила.
Първите два са от типа B-17G, съответно то блокове -25-ВО и -30-ВО.
И двата блока са все още със старата опашна кула, а не от новия тип "Шайен" (виж предния пост за детайли около произвежданите модели). Новата опашна кула започва да се монтира за първи път на блок -80-ВО.
Едновременното сваляне на двете крепости от българския пилот Христо Костакев, в една атака е единствено по рода си в нашата авиационна история. Подробностите около тази въздушна битка ще пусна в темата за Bf-109G.
Третият свален самолет е от типа B-17F от блок 105-ВО и най-вероятно това е свалената от Неделчо Бончев "крепост".
Българските документи говорят и за четвърти свален самолет, който не е потвърден от американски източници. Освен това в архивите на нашите орляци, всички четиримоторни бомбардировачи се споменават като "Летяща крепост", без да се прави разлика между В-17 и В-24, което прави идентифицирането на непотвърдените самолети много трудно.
От това, кой самолет би бил избран за моделиране, ще зависят и точните му означения, сериен номер и т.н. Според прозиводствените блокове на машините, всичките са били камуфлирани в стандартния Olive Drab/Neutral Grey камуфлаж.
По-долу пускам нещо, което написах преди 5 години (брей кога се изтъркаляха
) в "големия форум" по повод знаците и камуфлажите на самолетите от този тип:
Всички самолети от типа В-17, участвали в бомбардировките на България и след 17 април 1944 прелитали над страната, се числят към
15-та възд. армия на САЩ (15.AF). От деня на нейното активиране, 1 ноември 1943 год., към 15-та армия се числят 3 тежки бомб. групи, използващи В-17:
97-ма, 99-та и 301-ва. И трите са отчислени от 12-та възд. армия, предществаща 15-та армия в района на Средиземноморието. Още по-рано 97-ма и 301-ва бомб. групи се числят към 8-ма възд. армия, разположена във Великобритания. През декември 1943 год. още една група с В-17 се присъединява към горните 3 -
2-ра бомб. група, също идваща от 12-та армия. Още в 12-та армия, горните 4 групи са обединени в по-голямата формация - 5-то бомб. крило (5.Bomb. Wing). Крилото със запазена номерация, продължава да съществува и в 15-та армия.
Горните 4 групи участват в бомбардировките на България и в частност на София до последната от тях на 17 април 1944. год.
На 30 март 1944 год. към 5-то бомб. крило/15-та възд. армия е придадена още една група, въоръжена с В-17 -
463-та. В първата си мисия, групата лети на 30 април 1944 год. На 12 април е активиранa и последната, шеста В-17-група, в състава на 5.BW/15.AF -
483-та. Първата й мисия е през май. Последните 2 групи не участват в бомбардировките на България, но прелитат над страната, в мисии до Плоещ, Букурещ и др.
Тъй като и друг път във форума е ставало дума за евентуално свалени над България В-17 и как да ги разпознаваме, ще приложа цветни профили на всички В-17 групи. Профилите са от сайта на автора им Марк Стайлинг:
http://www.markstyling.com/index.htm. Публикувани са с подробни обяснения за всеки от тях и в изданието на Osprey Publishing, "B-17 Flying Fortress Units of the MTO", с автор Уйлям Нес (книжка номер 38 в поредицата Osprey Combat Aircraft).
Различаваме самолетите на отделните групи на 5-то крило по геометричните фигури, нанесени на опашките им . За уеднаквяване на груповите знаци, всички самолети получават допълнително и буквата
Y. Знаците на опашките са както следва:
2.BG - кръг97.BG - триъгълникИнтересно е да се отбележи, че профилът на самолета, наречен
"Hustlin Huzzy" (по-горният от двата) е правен по оригинална снимка на бомбардировача над България, на 10 януари 1944 год.
Добре се вижда, че въпросната машина е доста стара, отличителните знаци са все още с червен кант (нещо, което би трябвало да е премахнато още в края на август 1943!
), а на опашката личат заличените знаци на друга ескадрила и група, в случая 49-та бомб. еск. на 2-ра бомб. група, от която е взета самолетът.
При по-внимателно вглеждане и другите два самолета на снимката са взети от друга група - добре личи заличеният квадрат на 301-ва бомб. група. Единият от самолетите е по-стар и с червен кант на отличителните знаци, другият е по-запазен и вероятно с нови отличителни знаци (със син кант).
И трите самолета са от 414-та бомб. ескадрила на 97-ма бомб. група. Знаците на опашката са от най-стария тип (без цифри и буква Y).
99.BG - ромбГорният самолет, наречен "Кръпки II", от типа B
-17G-30-DL, s/n 42-38201, се числи първоначално към 483-та група, но на 31 март 1944 е прехвърлен в 99-та, където заменя свален самолет, със същото име (т.е. "Кръпки").
301.BG - квадрат463.BG - Y вписана в щитГорният самолет от типа
B-17G-25-BO, наречен Joker е безспорно най-интересен поради факта, че има монтирана при полеви условия нова опашна картечна кула от типа
Cheyenne, която става фабричен стандарт за по-късните самолети от варианта
G.
483.BG - само буквата YИ последно: един
B-17G, s/n 42-106984, първоначално числящ се към 483BG., а по-късно към 99BG. е преоборудван в пътнически транспорт без въоръжение и от октомври 1944 е използван от командващия 5-то бомб. крило ген. Чарлз Лоурънс. Знакът на опашката му е уникален и представлява емблемата на 5-то крило.
В случая от по-голям интерес вероятно са профилите на самолети, които са от същите ескадрили респ. групи, както и свалените на 30 март 1944.
Това е машина от 20-та изтр. ескадрила/2 изтр. група, от която именно са и двата свалени от Христо Костакев бомбардировача. Разпознаваме принадлежността към групата по кръга с буквата Y, а към ескадрилата по двете водоравни черти. През март и април 1944 (т.е. точно периодът на бомбардировката под въпрос) 5-то бомб. крило въвежда при
всички ескадрили цифрови означения (от 1 до 4) в бял кръг. В случая художникът е показал и старото и новото означение за принадлежност към 20-та ескадрила (първата в групата). Тъй като през април 1944 следва нова промяна на знаците и повечето са заменени с цветни полета по опашките, посочената междинна промяна не е непременно направена при всички самолети, особено при по-старите в групата.
Това е машина от 32-ра изтр. ескадрила/301-ва изтр. група с името "Amazin Mazie". Голяма е вероятността да е бил над България на 30 март. Разпознаваме принадлежността към групата по квадрата, а към ескадрилата по номера 1.
Сваленият на 30 март самолет от същата група е от 419-та изтр. ескадрила на същата група, което означава, че цифрата в кръга трябва да е 4. Както е при този доста износен В-17G, oт същата група.
Сваленият самолет е със сериен номер
42-30465 от варианта
B-17F блок
-105-BO и се нарича
Vagabond.
Всички знаци за принадлежност в групата и ескадрилата на самолетите В-17 от %-то бомб крила на 15-та възд. армия са както следва:
Прикачен файл:
B-17markings_zps6409ea88.jpg [ 106.69 KиБ | Видяна 3526 пъти ]