1.
Ivo hobby написа:
Малко се обърках от данните, но правилно ли разбирам, че:
Маркировката на опашката трябва да е в този вид:
Да, това са маркировките на 459-та бомб група (която е една от "закъснелите" и има контакт с "Лястовиците").
2.
Цитат:
Има ли данни от американска страна за изгубени В-24ки, може ли да се каже от коя група са изгубените и евентуално с какви номера са били на опашката и тялото?
Не си ми чел внимателно общите информации за бомбардировката на 30 март!
Там пуснах всички свалени/потвърдени самолети над България.
Отговорът е: не, свален "Либърейтър" няма! Нашите говорят за "подпалени" такива. За съжаление не разполагам с подробните дневници на трите групи от втория ешелон, за да потърся описание на участниците за това, които точно самолети са били атакувани и (евентуално) подпалени. Работя по въпроса, но няма гаранция, че такива дневници или свидетелства изобщо има.
Цитат:
приемам че геометричната фигура на опашката е ромб в бял кръг
Да, това е символът на бомб. крило, който е еднакъв за всичките групи в него.
Цитат:
на опашката имат една голяма цифра в бял кръг и един ситен 6 цифрен номер. Може ли да се каже какви трябва да са цифрите?
Голямата цифра е символът на групата. Както посочих по-горе това е
4 за 459-та група.
За другите 2 групи ("закъснелите") номерата са:
1 за 454-та3 за 456-таСитният многоцифрен номер е
серийният номер на самолета. Изписва се в
жълто на камуфлираните самолети, без първата цифра (която е 4). Точно кой ще е, зависи от много неща, но до голяма степен и от твоя избор. В случая нямам списъка на самолетите от тази група, участвали в бомбардировката. Имам пълния списък на самолетите от групата обаче. Трябва да проверя, кои от машините са били в наличност на 30 март 1944. Освен това ти предлагам някой "по-файнски ноузарт", та според него и серийния номер. Като напр. този:
Самолетът се казва "CITRUS SADIE" (Сейди Цитронката
) и рисунката е вдъхновена от творба на великия (за мен поне) Алберто Варгас:
В случая това е
B-24H-10-DT (произведен от завода в Тулса), с/н
41-28674 oт 758-ма ескадрила на 459-та група. Зачислен към групата от образуването ѝ (февруари 1944). Свален на 26 юни 1944 над Австрия.
Цитат:
на някои самолети на тялото също има една цифра и до нея буква, дали въобще са имали такова?
Това са бойните номера на самолетите в ескадрилата/групата. Както посочих по-горе, такива за тази група се появяват с по-късните маркировки. По това време само някои от самолетите (от въпросната група) могат да имат големи бели номера на носа.
Цитат:
под корема някои имат кръгъл купол с картечници, някои нямат. Може ли да се каже дали е имал или не?
Генерално да! Освен ако самолетът не е някаква модификация, то самолетите от вариантите G (от блок -10 нататък), H и J имат стандартни коремни сферични кули. За "летяща диорама" кулата трябва да е спусната. Разлика спрямо варианта D е и по-високата кула на гърба, наречена "висока шапка", ако имаш такава в комплекта си. Носовите картечни кули при вариантите G/H и J също са от различни типове - не зная в комплекта ти има ли такива различия?
Цитат:
има ли информация цветовете какви са били? че ги виждам между зелен, кафяв, корема е с някакъв светъл...
Цветовете са стандартните Olive Drab отгоре и Neutral Grey отдолу. Вариантите на В-24 се произвеждат в 5 различни завода. Според това и разделителната линия между двата цвята варира - вълнообразна, с по-ситни вълни или права., както следва:
1. Права е линията на самолетите, произведени в заводите в Сан Диего, Форт Уърт и Далас
2. Вълнообразна с плитки вълни е линията на самолетите от завода в Тулса (Оклахома).
3.Вълнообразна, с по-ситни и по-високи вълни е линията от производството на Форд в Уилоу Рън
Според избрания сериен номер, ще се открие, къде точно е произведен самолета (ако няма снимка разбира се
).
Интересно е да се отбележи, че на камуфлираните В-24, долната половина на вертикалните стабилизатори е боядисана в сив цвят от вътрешната страна, но на външната стабилизаторите са изцяло зелени.