valcad написа:
Според документите на CANSO, 652-ро ято от 6-ти орляк преследва, настига
и вероятно сваля един бомбардировач...
Документите, които приложих са за
2/6 орляк и от тях личи, че "Девуатините" на орляка са влезли в досег с противника. В литературата се казва, че Асен Ковачев от 662-ро ято води групата от 6 "Девуатина". Някъде из темите писах, че според спомените на последния, неговото ято е било вече превъоръжено с "Месершмити" през януари 1944.
Според мен, четейки дневника на 2/6 орляк (
който пуснах преди), става ясно, че
642-ро ято остава с 2 (два!) самолета след първата атака. Тъй като излетелите "Девуатини" са 6, то е най-реално именно това да е ятото с 6 самолета. От тях Атанас Матев влиза в досег с врага и "
подпалва друг "Лайтнинг", който започва да дими". Между другото
642-ро ято е с
бели номера.
Както Иво по-горе посочва, в темата за D-520, стана дума, че Богдан Илиев е пилотът, свалил противников изтребител (Р-38) и той е от
1/6 орляк. Дали и "Девуатините" от 2/6 са свалили някого не е доказано, още повече има категорични данни
само за един свален Р-38 на този ден.
Един и същ номер, в един и същи цвят в два различни орляка е нещо нормално. Червена 12 може да има теоретично както в 662-ро ято на 2/6 орляк, така и в 632-ро ято на 1/6 орляк. Същото се отнася и за зелените номера съответно в 652-ро и 622-ро ято. Окантовката на номерата може да варира - има снимки на самолети (Ме-109) от едно и също ято с бяла такава или без окантовка. Черна окантовка на тъмни номера (червени, зелени) е според мен авторова измислица.
Според мен горният профил може да е конструиран по тази снимка, където номерът е без окантовка (и единицата е различна
):
Профил на червена 12 от "652" ято е неверен по принцип, защото 652-ро ято е със зелени номера. Стефан Маринополски "Марната" е наистина от 652-ро ято, но не участва в боя на 30 март 1944.
Онова, което мисля, че е неверно във всички профили и картини, изобразяващи самолети от периода преди смяната на ОБО (белите ивици) е, че авторите им автоматично слагат на мястото на по-късните бели пояси и крилни дъги, жълти. Между другото, според мен всички късни снимки на "Девуатини" с бели пояси са на самолети от 1/6 орляк. По време на белите ОБО другите два орляка (2/6 и 3/6) са въоръжени с "Месершмити", а 4/6 е вече разформирован.
Не съм видял досега снимка (но никога не е късно!
), която да показва еднозначно "Девуатин" с жълт пояс и жълти крилни дъги на горната повърхност.
От показаните профили на Манджуков наистина този
е по-достоверен за периода.
С други думи: ако ще се показва самолет с червен или зелен номер, то на 30-ти март 1944 той ще да е бил от 1/6 орляк.
Дали
всички кокове в ятата са били боядисани бели, зелени и червени по това време е трудно да се твърди, но е много вероятно.