Jolly Roger написа:
В крайна сметка през времето когато са строени тези кораби не е имало нито машини, нито технологии с които дъските да са ставали идеално рендосани. Имало е следи по тях от триони, тесли, брадви и т.н.
Да, не е имало като модерните машини, но е имало гатер и банциг, а останалото се е правело на ръка : с трион, тесла, ренде, пила и длето. Почти не е имало неравности по дъските, но умножено по мащаба на модела повърхността става почти идеално гладка.
Настръхването ще го обясня по-подробно. Когато изгладиш една летва с шкурката до идеално гладко и я оставиш на въздух, власинките по нея настръхват. Защото поемат влага от въздуха, когато е сух въздуха и те изсъхват, но си остават настъхнали. Това е естествен процес защото дървото диша. Когато мокриш дървото, изсушаваш го и шкуриш, премахваш власинките. С други думи ти ускоряваш този процес. За да не поема повече влага, готовия детайл се намазва с масло за дърво. Лошото при тази технология е че след известо време 2-3 години пак трябва да се намаже.
Аз използвам другата по-мързелива технология. Готовия елемент преди да е сглобен го потапям за 10-15 секунди в разреден с ацетон нитроцеулолозен лак 1:1. Ако елемента е голям го мажа с четка. Когато изсъхне след около 1час го мивам с шкурка 300-400. Сглобявам детайла с другите елементи обработени по този начин. Когато детайла е окончателно сглобен го напръсквам с матлак. Освен това се заздравява дървесината особено при блокове, утки, нагели и други дребни елементи. Запазва се структурата на дървото, запечатва се да не диша и не се измята.
Освен това много е важно лепилото : JIP super glue liquid - жълта тубичка от кварталната бакалия стува стотинки.
Има много съществено предимство пред другите маркови "каноконлити". Когато изсъхне става прозрачно и се обработва лесно, ако някъде има просмукано в дървото лепило то не може да се изчисти, но след лакиране с матлака вече не се забелязва.
Детайлите не трябва да са лъскави, а матови. Освен това матлака прикрива някои несъвършенства.