YG Model №7, Су-17, мащаб 1:33Здравейте, колеги!
Следващия модел - Су-17, автор - отново Киянский Т.Н, който ни е познат с предишния си модел Су-7.
Този Су-17 е награда за спечеленият от
Су-15ТМ конкурс през май месец.
Както е посочено в текстовата инструкция, това е Су-17 94-та серия, произведен през 1974 година в Комсомолск-На-Амур. Самолет с б/н червена 11, з/н 9407, 3-то звено 1-ва авиоескадрила на 43-ти полк на изтребители-бомбардирувачи.
Конфигурацията и оборудването на самолета съответстват на бойната готовност "Постоянна"
Летище Чойбалсан, есен 1974 г.
За самолета:
Сухой Су-17А сега за модела.
Формат А3, гланцова хартия. Печата е с имитация на металик.

(снимката на обложката е от музея на авиацията, гр. Монино)
Инструкцията и схемите за сглобяването са на 2 листа:

и 6 листа с детайли:


Оборудването - 2 външни резервоара ПТБ-600. Въоръжение - 2 блока НУРС УБ-16 и 1 бр. спецбоеприпас - ИАБ-500 - имитационна авиационна бомба 500 кг.
http://www.russianarms.ru/forum/index.php?topic=4638.0http://en.valka.cz/viewtopic.php/t/89534Цитат:
Как и вся фронтовая авиация, Су-17 были способны нести тактические ядерные боеприпасы на подфюзеляжном узле, но только на особом пилоне. Как и полагается ядерному оружию, пускай даже и тактическому даже сам вид его был секретом, в частях проводились учения по подвеске макетов, изучались кодоблокировочные устройства, на учениях применялись имитационные бомбы ИАБ-500, которые при подрыве обеспечивали характерный «гриб», то есть набирались опыта и летчики и наземные войска одновременно (одни учились как бомбить супостата, другие как себя вести, когда этот самый супостат на нас начнет кидать свои «ядреные» бомбы).
Но спецбоеприпасы за всю историю СССР фактически так и не покидали хранилища (именуемые объектами «Гранит»). Вернее покидали, но для замены на более новые и для профилактики «начинки». Мне представляется, что буквально единицы самых-самых посвященных людей видели ЯАБ, подвешенную под самолетом Су-17 фронтовой авиации.
Материалът е
оттук


Хартията е същата като на Су-7. Гланцова е и от двете страни, затова лепила на водна основа (като С-200, например) не е хубаво да се ползват. Бих казал изобщо да не се ползват, тъй като такава хартия е по-податлива на външни въздействия, освен това подобни лепила не "държат" добре върху нея. Пробвах с една капка лепило, изчаках докато изсъхне. След това капчицата се отлепи без големи усилия.
Освен това, и най-малката неравност ще е по-забележима, отколкото на обикновена матова хартия.
Като му дойде редът, мисля да пръсна листовете с поне 2 слоя матов лак. Хартията хем ще стане малко по-твърда, хем металикът няма да е толкова лъскав.
Самолета има единствена опция за въздушните спирачки - да бъдат в отворено положение, присътства и механизмът за въртене на крилата, както разбира се и отворен фанар.
Тех. надписите присътстват, предимно се четат, но има места, където са нечетливо напечатани (заради шрифта и цвета му, така си го обяснявам)


Модела не е идеален, в печата присътстват леки артефакти като съвсем малко изместване на цвета (основно в кабината) и раздвояване на контура на
някои детайли. Интересното е, че няма закономерност, съвсем произволно в различните части на листа.

като за мен, това не е критично, защото вътре в кабината не всичко се вижда. За раздвояването на линиите също не е страшно. Всичко се отрязва много внимателно. Сигурен съм, че това няма да проличи на готовия модел.
Също така забелязах няколко други неприятни момента. Прилича ми на някакво механично въздействие върху все още неизсъхнала боя.

Освен това, до някои от детайлите присътстват изометрични проекции на възлите и механизми, към които този детайл има отношение. Или как изглежда.
Както забелязвате, поради (не много качествен) печат тези неща не се пропечатиха добре.

На живо изглежда по-добре
При обсъждането на модела в един рускоговорящ форум се изясни, че в електронния вариант тези лини са с нормална дебелина и се виждат много добре. Значи проблема идва от типографията. Същия проблем има и инструкцията, само че там положението е още по-зле. Много трудно може да се проследи нумерацията.
Обърнах се към автора на модела да предостави инструкцията и схемите за свалянето в онзи форум.
Резюме:
Както и бях очаквал, много добър модел! Не е лишен от недостатъци, които в болшинството не са толкова големи, и няма да попречат при сглобяването му. Основно са от печата. Всичко друго ще покаже сглобяването.
При желание и опит всеки един моделист може да сглоби много точен модел на Су-17 (казвам много точен - да. Автора е започвал службата си като авиационен техник, впоследствие е станал началник отдел проектиране. Нямам никакви съмнения относно точността на разработката)
Такива уникални модели съм взимал и ще продължа да взимам, с бъговете или без тях.
За феновете на реактивната авиация -
MUST HAVE