Привет,
@mramornik Прочетох ти поста още преди няколко дена, но сега имам възможност да отделя малко повече време за писане и снимки.
Ще се опитам да ти обясня някои неща, според начина, по който ги правя аз. Не претендирам, че са идеални или че съм някакъв експерт, просто да получиш някаква представа.
Гледах, че в темата ти за танка, който си представил е писал
@Stanislav, показал е снимки, като разясненията му са ясни и прегледно обяснени. От една страна и аз му благодаря, защото си свалих неговите снимки, за да мога да им хвърлям по едно око, когато сглобявам нещо.
Ще започна с няколко снимки, в тема авиация. Ще ти покажа и обясня за олющванията на основната боя. Първо няколко снимки.
Прикачен файл:
IMG_2497.JPG [ 94.31 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Прикачен файл:
IMG_2499.JPG [ 67.07 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Прикачен файл:
IMG_2501.JPG [ 94.86 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Първо да кажа, за самолета, другите колеги да не ме съдят прекалено. Преди няколко дена превърнах този модел в тестови, има кусури по сглобяването, за това не съм му правил ревю.
* Самолета е FW-189, немски разоснавач, мащаба е 1/72;
* За олющванията съм направил следното:
- преценил съм горе-долу къде може да се появят олющвания на боята, консултирал съм вижданията си с няколко снимки, но съм проявил и въображение и съм приложил и мои, лични виждания (все пак модела си е мой);
- след като съм сглобил тялото и модела е готов за следващия етап - боядисване, преди основния камуфлажен цвят, съм нанесъл сребрист слой боя. В този случай, дори, сребристото не е нанесено в/у целия модел, а само там, където предварително съм решил, че ще лющя основния цвят. Т.е. само определени панели от самолета са сребристи.
- Сега, тук, вероятно други моделисти биха ме упрекнали и вероятно с основание. Сребристия цвят по модела е от спрей COSMOS. Ползвам го, защото струва 5лв. флакона, а един флакон съдържа 500мл. боя. Сам прецени колко пъти е това обикновена моделистка боя. Има обаче едно голямо НО!!!
Първо, свикнал съм да ползвам този спрей, все едно пръскам с аерографа, т.е. мога да си направя много фин и точно приложен слой боя, без да напластявам. Второ -
НИКОГА НЕ ползвам този спрей за основен цвят, и не бих го ползвал. Ако реша да правя сребрист самолет, то тогава ще си взема моделиски бои и ще ползвам аерограф. Спрея и този цвят просто не стават за основна окраска. Ползвам го само за цвят "отдолу", под камуфлажния, само ако искам да прозира метала. Трето, тъй като спрея прави голям облак, като се пръска, модела иска предварително доста облепяне, за да не се цапа, а не е добре да се цапа, защото тази боя се чисти доста трудно.
- След като съм нанесъл сребристия цвят и той е изсъхнал, преминавам към следващата стъпка. Тя е доста простичка.
Посипвам модела със сол, премесена с вода или просто мокра сол. Готварска, съответно гледам да не е много едра, че става грозно после. Поне в този мащаб. Посипването се прави в/у сребристия цвят. Солта полепва по модела.
- Боядисвам основния цвят. Ако модела е едноцветен - супер, съхне и после лющиш. Ако е многоцветен, нанасяш си камуфлажните цветове, модела съхне и после започвах да го лющиш.
- След като камуфлажния цвят изсъхне, аз ползвам клечка за зъби (може и четка за зъби, с твърди или вече втвърдени косми), зависи колко боя си решил да сваляш - малки, отделни части (нитове, определени, малки панели) или големи участъци, с неравномерно захабяване.
- Започваш с клечката да махаш полепната сол. Ще видиш, че след боядисването, целия модел е като "крастав"
С много цветни налепи под боята. Изчистваш солта, тя пада заедно с боята отгоре й и отдолу лъсва сребристия цвят. Получават се олющвания.
Ето още един мой модел, който е правен по абсолютно същия начин:
Прикачен файл:
58687_135162009863789_4423275_n.jpg [ 61.06 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Прикачен файл:
61655_135162099863780_3145003_n.jpg [ 59.11 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Прикачен файл:
61655_135162106530446_6865429_n.jpg [ 71.11 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
* Самолета е Мустанг, серия В, на Revell, M:1/72. Във форума има негово пълно ревю, в секцията "Авиация 1/72".
Олющванията по този самолет са правени по снимка, реална снимка на истинската машина, по която е пресъздаван модела. Тук те не са мое виждане (или поне не на 100%).
За авиация толкова!
Или може би още една снимка.
Сега се мъча с този самолет. Не успявам да го тонирам, точно така както искам и откровено казано, мисля да си поиграя още малко и да го зарежа.
Прикачен файл:
IMG_2510.JPG [ 112.48 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Тук се опитвам само да подчертая разшивката, поне на този етап, не съм почнал още да му по захабявам отделни панели. Една малка част от самолета е завършена (мястото между вертикалните стабилизатори, без въздушната спирачка и малко напред, десния хоризонтален стабилизатор), останалото - само е намазано и чака да бъде почистено, за да се очертаят само линиите.
Тук ползвам много тънка четка, вода и един съвет, който ми даде
@McVess, който и работи, въпреки че в този мащаб (1/144 е модела) е малко трудно. Съвета е да се почистват линиите с кухненска хартия, ако има прекалено много боя + малко и водица, за разреждане. Тъй като модела е малък, доста малък като размер, аз правя следно: Овивам клечка за зъби в хартията и така минавам разшивката. Клечката е тънка и заострена и така става като фино тампонче. Но по този модел има още доста да се прави, че ме дразни вече.
И сега с авиацията - край!
Малко наземна техника. Тук какво да ти кажа, първо ще ти покажа какво ползвам. После ще приложа една - две снимки.
Четки:
Прикачен файл:
IMG_2502.JPG [ 77.4 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Тези ги ползвам основно, с меки косми са, имам още един комплект, с малко по-твърд косъм и различни размери, но ме домързя да ги снимам. Но и те малко не са чак толкова хубави, за какво ли ги купих. Не си купувай запечатан комплект четки, на които не можеш да пипнеш косъма.
Прикачен файл:
IMG_2503.JPG [ 122.89 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Ако имаш подложен цвят нанесен върху модела, на принципа на лющенето в авиацията, може да ползваш и върха на скалпела за да олющиш определена област. Другото вече се прави с бои и различни цветове, всъщност както ти е обяснил и
@Stanislav в твоята тема за танка.
Другото нещо на снимката е молив за очи, който е сребрист. Може да се правят някои алуминиеви олющвания с него, но малко трудно. Има за мен едно предимство, ако драснеш черта върху боята и после с пръст или кърпичка разтриеш се получава един много слаб нюанс сребристо. На мен ми изглежда все едно основния цвят се е протрил и започнал да прозира, но не е стигнал до етап лющене, на парцали.
Има още един начин за постигане на определен олющен ефект, по-скоро приложим в бронетехниката. Лично не съм го ползвам върху мой модел, защото не ми се е налагало още да правя подобно нещо. Открих го случайно, играейки си върху стари повърхности, оставени за експерименти, после го четох подобно нещо някъде, вероятно във форум.
Та, следното: Може да се направят само напуквания на боята и нейното набъбване под напора на ръжда отдолу, преди тя е да е избила и боята да е паднала. При мен се беше получило случайно, без да го търся като ефект. Мисля, че ползвах силен лакочистител или разредил за боя. Капва се капва върху боята, оставяш така да съхне и да попива от само себе си. Това разяжда основния слой боя, напуква го, а според силата на течността, може да накара боята да падне на определени места, на парцали, все едно е разядена от старост и ръжда отдолу. Това не е приложимо в авио-моделите, тъй като самолетите, поради материала, от който са направени, не предполага такъв начин на гниене и захабяване на метала, но в наземната техника - вероятно става.
Прикачен файл:
IMG_2505.JPG [ 111.67 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Това е молив, който ползвам за леки "чуквания" по модела или слаби олющвания, захабяване на боята.
Прикачен файл:
4.JPG [ 119.67 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Прикачен файл:
IMG_1821.JPG [ 121.65 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Много леките захабявания по ръбовете на десантната врата, по вътрешната част на отворения люк, по ръбовете на щита на картечницата. Местата, които се пипат, по някаква причина се протриват са правени с този молив.
Другото на снимката е гъбичка. Тази специално е изкарана от мастилницата на принтера ми. Имам малсеноструен Canon, това е гъбичката, която събира мастилото в мастилницата. След като вече не може да се зарежда и е за изхвърляне, минава през процедура: твърда основа, желателно бетон, системно нанасяне на няколко последователни удара от основен автотенекеджийски уред - чук, до пълното раздробяване на мастилницата, от която се вади гъбичката. Тя е мека, но не прекалено. С нея може да се правят олющвания по наземна техника, като се използва боя. Точно тази обаче не съм ползвам реално в/у модел, не ми се е налагало още, но предстои. Пробвах настрани, бива като резултат.
За прахоляк, опушвания и подобни, може и други различни неща да се правят. Ползвам това:
Прикачен файл:
IMG_2504.JPG [ 111.59 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Прикачен файл:
IMG_2506.JPG [ 100.17 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Сухи пастели. Сега как ги ползвам. Ами както ми дойде, според машината, според това, какво съм решил да правя. Стържа ги на прах, нанасям със суха четка, нанасям с полу-влажна четка, понякога мокря и самия настъгран прах от пастела. Често си играя, докато получа желаното.
Ето и няколко примера:
Прикачен файл:
IMG_1815.JPG [ 112.47 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
* М113А2, правил съм ревю във форума.
Колелата и веригите на този модел. Цветовете са смесица между кафявото и още един цвят, който не мога да определя, има лек зеленикав отенък. Но повече съм сложим кафяво, доста повече.
Колелата - настърган пастел, нанесен с леко влажна четка, една от тези сините, които ти показах по-горе в поста. Като изсъхне, ако е много, пак с леко влажна четка отнемам, докато спре да ми изглежда преекспонирано.
Веригите - по същия начин, а те са и винилови (от гума са), което прави тонирането им малко по-трудно, не знам защо.
Зацапването отзад по десантната врата и отстрани, над предпазителите на колелата - настърган пател + суха четка.
След приключване, хубаво е модела да се лакира, но ако не го пипаш по 100 пъти на ден, може и без, както прецениш.
Прикачен файл:
74375_146657418714248_1410201_n.jpg [ 60.23 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Прикачен файл:
76626_146657912047532_1210094_n.jpg [ 66.21 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Този модел също е мой.
* М48А3, Revell, 1/72. Пресъздава машина от войната във Виетнам.
Танка е тониран пак с тези пастели. Смесица между кафяво и червеникаво-ръждиво. Избрал съм тези нюанси, поради специфичната почва на Виетнам, където пътищата са едни такива червеникави.
Покривалото на дървените сандъци е от хартия за свиване на цигари - ОСВ. Тонирана пак с тези пастели. Изобщо аз само тях ползвам, нищо друго, освен и малко бои, моделиски, темперни.
Чувалите и самите сандъци. Първо са боядисани с пясъчно жълто на Модел Мастер, за основен цвят. Цвета е матов, номер не мога да ти кажа, защото не помня. Чувалите после са тонирани с различни смесици от бяло, сиво, зеленикаво и кафяво от пастелите.
Дървените сандъци са от пластмаса, след основния цвят, пясъчно жълтото съм ползвам кафява боя, темперна, боядисвам ги с четка, като изсъхнат, вземам друга, с малко по-твърди косми. Навлажнявам я и кафявото започва да се отмена, докато се получи дървен ефект. Малко смивка, за да се подчертаят някои ръбове и вдлъбнатини и готово. Може да се капне и леко червено и черно към кафявото, ще направи малко по-различен ефект в/у дървото.
Прикачен файл:
207455_186461424733847_5022053_n.jpg [ 89.72 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Прикачен файл:
205746_186461384733851_6881699_n.jpg [ 51.9 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Отново е правен по същите правила. Със същите пастели, ръбовете са очертани с молива, който съм показал по-горе. На котвата, отзад, може да виждаш набита "пръст", по вътрешната страна. Правена е като я намазах мноооого леко с лепило С-200, после с една едра четка, вземам от настъргания пастел и го нанасям в/у лепилото, с потупване, не го разтривам, а директно го набивам по ъглите.
Прикачен файл:
296544_246463608733628_989634000_n.jpg [ 36.44 KиБ | Видяна 1833 пъти ]
Това е тонирано с един сух пастел. Марката му е Ренбранд, продава се на отделни бройки. Много хубав, пустинен цвят, други цветове не съм ползвал (освен боята, с която съм боядисал модела). Модела е пак в М1/72.
Прибавям снимка, но в следващия пост.