Почти откакто съм станал моделист слушам едни твърдения, подкрепени и със снимков материал (в общ план разбира се), че американската авиация се поддържала много "чистоплътна", миело се и се е търкало денонощно, също както по време в казармата, за да не оставаш хайляк, като шахтите на колесника и самите стойки на шасито били чисти чак до стерилност.
На изминалият БИАФ 2009 имах възможгността да видя отблизо изложеният на статичен показ американски Ф- 16 от италианската авиобаза Авиано. Бях в непосредствена близост до самолета още вечерта на 23- ти май, когато го местеха на статичната стоянка, ...после преместваха от съображения за сигурност) до щанда на Локхийд Мартин (да не вземе някой да им го открадне), ... на следващият ден сутринта още в 08. 00 часа, когато един американски келеш с бяла якичка правеше панаири на нашите момчета от Крумово за стълби, зони за сигурност около това корито, пътеки към стълбите до кабината на самолета и т. н, НО не сметнах за необходимо да си правя труда да вадя фотоапарата от калъфчето, да снимам тази безинтерестност, въпреки, че имах памет около 6 гигабайта. Оня с бяла якичка се пъна, ... пъна, прави се на интересен, накрая като го напече слънцето изчезна да не му се опече и олюпи плешивата кратуна. Блеейки около карталчето вниманието ми привлече един посетител, който си изтърва чантичката точно до предният колесник на самолета и съдържанието й се разсипа около предната гума. Гледах как човека си прибира вещите ... и в този момент вниманието ми привлече нещо специфично. Тогава се сетих за оня виц с честната булка и селският жребец, дето като гръмнали с пушката, че булката била като нетаксувано билетче от градският транспорт, се почесъл по гламата и се запитал- на пушката ли да вярва, ... на оная си работа ли?!?
Изкарах фотоапарата и се сещате какво стана- снимки от сериала "На всеки милиметър". Стерилните шахти браточки на този самолети стойките на шасито, бяха толкова "стерилни" и светеха от чистота, колкото са чисти двигателният кош и двигателят на Москвич 408. Мръсотия, течове на масла от хидравликата, набита прах от накладките на спирачките ... И на всичкото отгоре и обелвания. Положението бе същото и по долната част на тялото и крилете на самолета. Ама хайде стига приказки, малко снимки за нагледност:
[img]http://img7.imageshack.us/img7/1867/img3838f.jpg[img]
... и малко снимчоци по един много дискутиран въпрос:
Сварих и пилота на самолета и още докато нямаше навалица, имах щастието да го попитам самолета мит ли е скоро или не. Американчето усмихнато започна да ми обяснява, че авиобаза Авиано е елитна американска авиобаза и самолетите в нея се поддържат в отлично ТЕХНИЧЕСКО състояние, но НЕ каза, че им правят сапунки всеки ден. Относно миенето им заяви, че това е бойна машина, като за нея най- важното е да е сигурна и безотказна. Измиване се правело на около половин година или при по- обстоен ремонт. Относно течовете заяви, че това било напълно нормално.
Самолета действително беше доста кирлясъл, като на места личаха много добре дактилоскопните отпецатъци на техниците.
Разочарован от всичко това, а и за да не каже някой "разбирач" или специЯлист, че това е фотомонтаж, изпратих тайно послание до хамериканската база Авиано, върху вътрешната страна на добре омаслената предна створка на колесника: "... В Русия съм, ... в Русия съм!":
Приятно моделиране на хамерикански "стерилки"!